Jak (ne)vyschly Viktoriiny vodopády

Dramatické snímky vyschlých Viktoriiných vodopádů ukazují na chybu nejen českých médií.
Viktoriiny vodopády
Viktoriiny vodopády
Marco Polo

Viktoriiny vodopády vyschly

Téma sucha je tématem, na které dnes už díky osobní zkušenosti slyší většina čtenářstva. Proto zprávy o suchu, nejlépe s dramatickým podtónem, zabírají, jsou mediálně vděčné a vydavatelé či editoři to vědí. Takže když agentury nabídly snímky „vyschlých“ Viktoriiných vodopádů, tak se i v českých médiích objevily (v podstatě doslovně stejné) titulky: Z Viktoriiných vodopádů se stal vlivem sucha potůček (novinky.cz), Slavné Viktoriiny vodopády téměř vyschly. Po skalách místo hučící vody teče pouhý potůček (lidovky.cz), Z obřích Viktoriiných vodopádů je slabý potůček. Může za to rekordní sucho (zprávy.aktualne.cz), Známé Viktoriiny vodopády téměř úplně vyschly. Mohou za to klimatické změny (refresher.cz). Vše bylo doprovázeno poutavými fotografiemi skalních stěn, po nichž se v období dešťů valí stovky tun vody. Jenže skutečnost je poněkud jiná. Zprávám totiž chybí naprosto zásadní souvislost.

Viktoriiny vodopády ze strany Zambie
Autor: foto: Kounosu Viktoriiny vodopády ze strany Zambie

Viktoriiny vodopády nevyschly

Všechny zprávy vycházely v zásadě z jediné zprávy vydané prestižní a důvěryhodnou agenturou Reuters, která vyšla 6. prosince pod titulkem Victoria Falls shrink to a trickle, feeding climate change fears, tedy Viktoriiny vodopády se změnily na potůček (pramínek) a vyvolávají strach z klimatických změn.

Kde je chyba?

V zásadě nikde, celý „mýtus“ vznikl na základě toho, že respektovaná agentura, jejíž fakta nikdo nezpochybňuje a dále v podstatě nikdo neověřuje, jsou en bloc přebírána a pouštěna dále do světa. Zmiňovanou zprávu využil i důvěryhodný britský The Guardian, což jen podtrhlo a potvrdilo (verifikovalo) fakta. Co tedy celému příběhu chybí? Velmi jednoduše se to dá shrnout takto: V Jižní Africe (Viktoriiny vodopády tvoří hranici mezi Zambií a Zimbabwe) je období sucha a období dešťů. V období sucha klesá (vysychá) průtok řek včetně Zambezi. A každoročně část vodopádů vysychá.

Dokládat negativní vliv klimatických změn a ničivé sucho tím, že světu ukážete půlku snímku Viktoriiných vodopádů, respektive tu polovinu, která je v momentálním nedeštivém období vyschlá pravidelně pokaždé, není úplně dobrá ukázka férové práce žurnalistů. Je to podobné, jako demonstrovat zhoubný vliv globálního ochlazení a příchodu nové doby ledové do Čech lednovými fotkami ze Sněžky,“ píše k tématu Radomír Dohnal na serveru ekolist.cz.

Podíváme-li se na konkrétní hydrologické údaje, tak nejmenší průtoky zaznamenané u Victoria Falls byly během sezony 1995/96, která měla roční průtok 390 metrů krychlových za sekundu, dlouhodobý roční průměrný průtok Victoria Falls je 1100 metrů krychlových za sekundu (čísla pocházejí ze Zambezi River Authority). Encyklopedia Britannika udává střední průtok 935 metrů krychlových za sekundu. Už jen z ukázky různých, vždy verifikovatelných, zdrojů je vidět, že čísla průtoku kolísají zdroj od zdroje.

Video Vanessy Nielsen

Na zprávu zereagovala Vanessa Nielsen, která na svém facebookovém profilu zveřejnila tok Zambezi 7. prosince, tedy den poté, co se zpráva o "vyschlých" vodopádech vydala do světa.

 

 

Otázkou je, co je „normální průtok“, ať už v období dešťů, sucha nebo průměr. To se totiž v průběhu času i díky klimatickým změnám mění. Navíc žádná redakce nevyšle svého reportéra ověřit fakta, která respektovaný Reuters překládá. Ve zmiňované zprávě se jiné píše: „... nejhorší sucho za poslední století zpomalilo vodopády na pramínek, což vyvolalo obavy, že změna klimatu by mohla zabít jednu z největších turistických atrakcí v regionu.“ Ovšem podíváte-li se na video výše, asi by průtok Zambezi v této chvíli málokdo označil za „pramínek“. Což ale neznamená, že skutečně nejde o velmi nízký, byť ne zdaleka ne nejmenší zaznamenaný průtok, který se navíc den ode dne mění.

Navíc ani sezonní jednoroční výkyvy v zásadě nic neznamenají, protože klimatické změny působí v rozmezí dekád. Hydrolog Harald Kling, který Zambezi dlouhodobě sleduje upozorňuje v The Guardian právě na to: „Je někdy obtížné říci, že je to (změna průtoku, pozn. redakce) kvůli změně klimatu, protože sucha se vždy objevila.“ V zásadě média využila potenciál „suchých“ vodopádů (ve skutečnosti voda proudila v jiné části) k tomu, aby spojila myšlenkovou linku globálních změn klimatu. Máme sucho v Evropě i Africe, podívejte se – zajímavé, byť bez znalosti kontextu poněkud nekorektní záběry. Vydavatelé i editoři vědí, že titulek „část Viktoriiných vodopádů vyschla stejně jako loni či předloni“, by prostě čtenost nezvýšil.

Pointa nakonec. V zásadě chybu udělala agentura Reuters, která neuvedla všechny souvislosti. Má totiž takové postavení, že jí všichni věří a v médiích pracují novináři, kteří by sice měli informace ověřovat, ale nejsou ani hydrologové, ani klimatologové, a dokonce z velké části ani cestovatelé a přírodovědci (zůstaneme-li u příběhu Viktoriiných vodopádů), takže jim mnohé souvislosti „nedocvaknou“. A svou práci bezesporu udělali. Ověřili, že Zambezi má v daném období malý průtok a fotografie jim to potvrdily. A česká tečka nakonec. Víte, že Viktoriiny vodopády zmapoval Čech?

Text: Topi Pigula

Tento článek najdete v těchto speciálech

reklama