Zalili byste si kávu podruhé? Pijete rozpustnou kávu? A jak spolu tyto dotazy souvisí?

Co by milovníci rozpustné kávy raději neměli vědět.
Jste milovníci kávy nebo instantní kávy
Jste milovníci kávy nebo instantní kávy
undefined
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Turek, to je klasika

Nejprve uveďme, že klasický „turek“, tedy rozemletá kávová zrna zalitá horkou vodou, se s kávou připravovanou v Turecku moc nedají srovnat, neboť turecká „klasika“, tedy káva připravovaná v džezvě, má nejen jinou chuť, ale hlavně se látky louhují jen po omezený čas. Přesto, nebo možná právě proto, se ten nejobyčejnější způsob přípravy kávy, prosté zalití rozemletých zrn přímo v šálku, jmenuje „turek“.

Existuje celá řada přípravy kávy, od oddělení prášku sítkem (french press či filtrovaná káva) až po espresso, kdy „lógr“ zůstane v přístroji. Úplně jiný postup je ale káva rozpustná. Ta totiž už jednou kávou, tedy přesněji řečeno kávovým nápojem, byla.

Instantní káva (Primární fotografie)
Instantní káva (Primární fotografie)

Válečná káva

Dne 17. dubna 1901 podal japonsko-americký chemik patent na rozpustnou kávu a odstartoval tím ranní rituál milionů lidí. Nebyl to úspěch, který by okamžitě uchvátil svět, nicméně nakonec dne 11. srpna 1903 Kato získal patent č. 735 777 a následně instantní kávu do světa dostala zejména 1. světová válka. Firma Nescafé, která proces vylepšila, si vzala na starosti dodávky kávy zejména americkým vojákům do vřavy 2. světové války. 

Uvařené a usušené

Velmi zjednodušeně řečeno se dá říci, že rozpustná káva je jednou udělaná. Původní směs z kávových zrn byla odfiltrována, a zbytek, velmi silný koncentrát, usušen. Takže hrnek rozpustné kávy je vlastně podruhé zalitý výluh, který napoprvé nikdo nevypil. Ten se suší jedním ze dvou způsobů. Tím první je lyofilizace – tedy sušení mrazením. Tím druhým je tzv. sprejování, tedy rozstřikování výluhu ve formě umělé mlhy, z níž se následná vlhkost v sušicí věži odpaří. Tento sušicí proces má samozřejmě zásadní vliv na chuť kávy, proto není divu, že instantní káva, ať už si reklamní slogany říkají cokoliv, chutná o hodně jinak než klasika připravovaná z kávových zrn, které předtím ještě nikdy nebyly zality horkou vodou. 

Poděkujte reklamě

Příprava instantní kávy je jednoduchá, zkrátka ji jen zalejete horkou vodou. V reklamě firmy Nescafé z roku 1988 se dokonce káva připravuje tak, že si kávu rozpustíte ve vlažné vodě a teprve následný roztok zahřejete topnou spirálou. Je ale potřeba čestně dodat, že reklama se odehrává v autě na cestách. Byť už v té době byly malé turistické plynové vařiče, nároky na přípravu kávy byly jiné.

Nebo možná jen byla jiná představa firmy Nescafé. V současných reklamách se mluví o rituálu, který můžeme sdílet s jinými, mluví se o možných způsobech přípravy, mluví se o atmosféře, ve které si ji můžete vychutnat. Je použita celá řada triků působících na naše smysly, reklama dokonce dokáže vyvolat chuť na kávu. O čem se ale nemluví je kvalita kávy ve smyslu faktů, tedy konkrétních údajů, a už vůbec ne o procesu, kterým musí anonymní kávová zrna projít, než se stanou instantním nápojem. Zatímco výběrová káva v kavárnách a malých pražírnách s sebou nese informaci odkud pochází a kým byla vyrobena, na obalu instantních káv podobný údaj většinou chybí. Přiznejme ale, že nás, běžné konzumenty, zas a znova dostává jednoduchost přípravy. 

Text: Topi Pigula


 

Reklama
Reklama