Věrní kamarádi pilota: Jak musí vypadat vybavení závodníka rally?

Víte, čím vším je potřeba vybavit posádku pro každou rally? Na světových šampionátech platí pravidlo, že každý má vždy veškeré své vybavení dvakrát – pro případ jakéhokoli defektu.
Pilot Jan Kopecký musí být ze všech stran chráněn.
Pilot Jan Kopecký musí být ze všech stran chráněn.
Škoda Auto

reklama

Oblečení

Posádka závodního vozu má na sobě speciální oblečení, které podléhá standardům FIA (Mezinárodní automobilová federace). Musí být například odolné proti ohni. Spodní nehořlavé prádlo musí mít posádka pod kombinézou vždy, po celou dobu konání soutěže. Overaly, trika, kalhoty či kukly musí mít homologační štítky. Ty se kontrolují při technické přejímce a závodníci by bez tohoto ověření nemohli startovat. Tovární mladoboleslavská posádka používá oblečení značky OMP. Overaly jsou šité na míru a každý tým si navrhuje vlastní design. Vzhled odráží aktuální verzi auta. Každý člen posádky Škoda Auto má k dispozici čtyři závodní a tři tréninkové kombinézy. Rukavice jsou stejné napříč celým týmem – všechny posádky používají shodný typ i design, liší se jen velikostně.

Přilba musí splňovat standardy FIA, protože ne každá smí startovat na světových šampionátech. Přilby tým dostává nenalakované a o jejich vzhled se stará designér týmu Škoda Design
Autor: Škoda Auto Přilba musí splňovat standardy FIA, protože ne každá smí startovat na světových šampionátech. Přilby tým dostává nenalakované a o jejich vzhled se stará designér týmu Škoda Design

Boty

Jsou individuální volbou každého z posádky, samozřejmě především pilotů. Liší se jak tvrdostí podrážek, tak třeba způsobem zavazování. Někdo dává přednost klasickému šněrování, jiný má radši speciální utahovací kolečko. „Podrážky závodních bot jsou obecně hodně měkké, abychom co nejlépe cítili pedály. Liší se ale materiál celé boty. Ty, které mám na sobě, jsou z měkké kůže a jde asi o ty nejlepší a nejdražší, jaké jsou dnes k dispozici. Líbí se mi, že materiál je velice měkký, nohu krásně obepne, a přitom nikde netlačí. Nevýhoda je, že po několika závodech se kůže vytahá – a ani tím kolečkem je pak nelze dostatečně utáhnout. Za rok spotřebuji přinejmenším dva závodní páry,“ říká český šampion Jan Kopecký.

Přilba: Lze volit mezi uzavřenou a otevřenou variantou. „Naše helmy jsou jakýsi kompromis, jsou polouzavřené, je to systém, který používá pouze výrobce Stilo. Spousta posádek ale vozí i plně uzavřené přilby, samozřejmě bez plexiskla,“ vysvětluje Kopecký. Všichni závodníci Škoda používají standardizované velikosti helem, které firma Stilo vyrábí. Také přilby musejí splňovat standardy FIA, ne každá smí startovat na světových šampionátech – homologační štítek se rovněž kontroluje při technické přejímce. Přilby tým dostává nenalakované a o jejich vzhled se stará designér oddělení Škoda Design. Součástí helmy jsou sluchátka a mikrofony, které snímají hlas a eliminují okolní zvuky, takže se posádka slyší jen vzájemně mezi sebou.

Celý článek si můžete přečíst ve speciálu Škoda Auto, příloze podzimního vydání magazínu Prima ZOOM, které je právě v prodeji. Případně si časopis můžete předplatit na webu SEND.cz.

Titulní strana podzimního vydání časopisu Prima ZOOM
Autor: Prima Zoom Titulní strana podzimního vydání časopisu Prima ZOOM

reklama

reklama