Vůle je jako sval, dá se trénovat. Ideální způsoby, jak na to!

Pokud máte pocit, že nemáte žádnou vůli, a proto nikdy nezvládnete zhubnout/přestat kouřit/zlepšit své postavení v práci, nezoufejte. Vědci totiž přišli s tvrzením, že vůli lze natrénovat.
Trénink vůle někdy trochu zabolí
Trénink vůle někdy trochu zabolí
istockphoto.com
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Existuje způsob, jak posílit něčí vůli? Tuhle otázku si položili vědci, kteří zkoumali tuto obdivuhodnou lidskou vlastnost. A zjistili překvapivou věc. Vůle je jako sval – dá se trénovat, ale může se unavit a vyžaduje pravidelně doplňovat energii.

Po několika studiích vědci tedy přišli na to, že když se vůle chová jako sval, lze ji cvičením posílit. Tréninky však mohou být celkem náročné, vědci je přirovnávají tréninku na maraton. Zároveň ale tvrdí, že mají skvělé výsledky. Takže i když to bude možná těžké a bude to občas bolet, nakonec můžete mít tak silnou vůli, že dokážete, cokoliv budete chtít.

Máme pro vás 10 cvičení, kterými můžete svou vůli posílit. Pracujte na nich postupně, jedno za druhým. Maraton taky neuběhnete bez přípravy. Vyberte si z následujícího seznamu úkol, který se vám zdá nejlehčí, a tím začněte. Nesnažte se dělat všech 10 najednou.

10 minut meditace denně

Meditace přináší při trénování vůle nejrychlejší výsledky. Učíte tak totiž mozek soustředit se a zároveň odolat nutkání toulat v myšlenkách. Výzkum ukazuje, že po pouhých dvou až třech dnech meditování po dobu 10 minut bude lidský mozek schopen lepšího soustředění a vy budete mít více energie a budete méně ve stresu.

Nemáte-li s meditací žádné zkušenosti, můžete využít například moderní technologie. Existují aplikace, které vás meditací krok za krokem provedou. Nebo se prostě zavřete v tiché místnosti, kde můžete sedět vzpřímeně a nebudete rušeni. Nastavte budík na 10 minut, posaďte se na židli a ujistěte se, že se cítíte pohodlně. Zadívejte se na bod před vámi a šestkrát se zhluboka nadechněte. S každým výdechem by se mělo vaše tělo víc a víc uvolnit, nakonec zavřete oči. Začněte si uvědomovat své tělo v kontaktu s okolím, nohy sedící na židli i dotýkající se podlahy. Potom se zaposlouchejte do zvuků a pachů kolem sebe, vnímejte své okolí, nakonec obraťte pozornost ke svému dechu. Vnímejte, jak se hrudník s nádechem otvírá a s výdechem zavírá.

Jakmile jste spokojeni s rytmem dechu, začněte počítat. 1 při nádechu, 2 při výdechu a takhle až do 10. To zabrání vaší mysli v toulání. Jakmile se dostanete k 10, začněte s počítáním znovu od začátku. Po celou dobu meditace myšlenky přicházejí a odcházejí. Myšlení nemůžete zastavit, ale když si uvědomíte, že se vaše mysl se zatoulala, jednoduše ji počítáním přivoláte zpět. Vydržte celých 10 minut.

Pracujte na svém držení těla

V jednom pokusu vědci požádali skupinu dobrovolníků, aby se dva týdny soustředili na správné držení těla. Pokaždé, když sami sebe nachytali, že se hrbí, měli se zase narovnat. Vyšlo najevo, že tento jednoduchý postup výrazně zlepšil jejich vůli a vytrvalost. I vy můžete hlídat svůj postoj a opravit se pokaždé, když zjistíte, že se hrbíte. Zní to velmi jednoduše, ale funguje to.

Pište si potravinový deník

Často se stává, že lidé, kteří se snaží zhubnout, selžou, protože nedokážou ohlídat všechno, co snědí. Vědci doporučují jednoduchý trik – 14 dní si veďte podrobné záznamy, do kterých zapíšete vše, co sníte a vypijete. Můžete si pořídit aplikaci, z českých je výborná například ta s názvem Kalorické tabulky. Má velkou databázi potravin a údajů o výživové hodnotě. Po 14 dnech bude vaše schopnost odolávat pokušení mnohem větší.

Používejte druhou rukou

Funguje to podobně jako trik se správným držením těla. Stačí, když místo dominantní ruky budete na většinu úkonů používat druhou ruku. V případě, že potřebujete něco udělat, váš mozek automaticky vysílá signály do dominantní ruky. Ale pokud se na jednoduché úkony budete soustředit a schválně je budete dělat druhou rukou, mozek skvěle procvičíte. Cvičení nemusí trvat víc než hodinu denně. Ba naopak, bude-li trvat déle, mozek se unaví a výsledky nebudou dobré.

Hlídejte si slovník i výslovnost

Člověk je tvor líný a platí to i pro vyjadřování. Podle vědců tedy vědomé trenování našeho vyjadřování posiluje vůli. Je důležité si hlídat nejen pečlivou výslovnost, kdy nebudete polykat žádné hlásky, ale i slovník, který by měl být spisovný. Nezáleží na tom, jak dlouhý čas budete potřebovat, důležité je, že změníte své řečové návyky.

Chcete-li se změnou začít, vyberte si dobu a slova, která si budete hlídat. Může to být například pozdrav, místo klasického „Brý den“, můžete vyslovovat správně „Dobrý den!“ celou pracovní dobu. Stejně jako u všech cviků výše, stačí pouhé dva týdny, abyste výrazně zvýšili sílu své vůle.

Stanovte si termíny a ty dodržujte

Většina lidí začne skutečně pracovat, až když se přiblíží termín odevzdání daného úkolu. A je jedno, jestli jde o seminární práci do školy, prezentaci vývoje prodeje aut či návrh nového plakátu. To proto, že když nám teče do bot, zakážeme si rozptylování a zapneme svůj výkon na vyšší obrátky. Ve skutečnosti ale nepotřebujeme termíny, které nám diktuje někdo další, stejně fungují i termíny, které si stanovíme sami. Tak do toho – vyberte ze svého seznamu úkolů nějaký, který už dlouho odkládáte, stanovte si termín a prostě jej splňte. Pak vyberte další úkol a další. Účastníci vědeckého pokusu, kteří zkoušeli tuto metodu, již po dvou týdnech zjistili, že splnili část svých plánů, dokážou jíst zdravěji, stihnou více práce za méně času, méně kouří a pijí alkohol.

Zapisujte své výdaje

Stejně jako většina lidí neumí sledovat množství jídla, které ve skutečnosti sní, neumíme ani ohlídat své peníze. Co se děje na účtu, poznáte z pravidelných výpisů, platby v hotovosti si zapisujte. Podle zápisů pak snadno zjistíte, zda utrácíte za hlouposti a případně za které. Vědci tvrdí, že už jen to, že dokážete své výdaje zapisovat, posilujete vaši vůli. Když si navíc dokážete určité nákupy odepřít, jde to o to rychleji.

Mačkejte kroužek

Takový jednoduchý cvik a podle výzkumníků tak účinný. Mačkáním gumového kroužku či jiného ručního posilovacího nástroje zesílí vaše předloktí, ale i vůle. Stanovte si předem určitý počet stisků a opakujte na obě ruce. Ochota i nadále mačkat, i když to bolí, zvýší vaši vytrvalost na další náročné úkoly.

Noste s sebou něco lákavého

Tohle už je vyšší level trénování lidské vůle a schopnosti říct ne. Základem je nosit u sebe něco k jídlu, co je pro vás naprosto neodolatelné. Je jedno, jestli je to čokoláda nebo krabička cigaret. Podle vědců je jasné, že ten, kdo odolá malému lákadlu v podobě čokolády, odolá i větším nástrahám v životě.

Jestli se chcete naučit ovládat vaši chuť, počítejte s tím, že to bude těžké a možná několikrát selžete, než dosáhnete úspěchu. Nemusíte s sebou nosit lákadlo celý den, ale musí to být dostatečně dlouhou dobu, aby to ve vás vyvolalo pokušení. Důsledným „ne“ pak zvyšujete svou odolnost a schopnost ignorovat rozptýlení.

Uvědomujte si svá rozhodnutí

Finále cvičení pro posílení vůle je snaha uvědomovat si všechna svá rozhodnutí. Tedy i ta, která během dne děláme zcela automaticky, protože myslíme na jiné, a možná i důležitější, věci. Když si uvědomíte, proč děláte to, co děláte, zvýší se tím vaše schopnost soustředit se a odolat pokušení. Chcete-li začít s tímto cvičením, pokuste se sami sebe přistihnout ve chvíli, kdy jedete na autopilota, a zeptejte se sami sebe, proč to děláte. A může jít o maličkosti, jako proč jíte k snídani chleba s máslem nebo si dáváte dva cukry do kávy. Jakýkoliv okamžik, kdy ze svého automatického rozhodování uděláte vědomé, zlepší vaše sebeovládání.

 Lucie Kořistová

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama