Velké množství svalové hmoty může být spíše na škodu, než ku zdraví

Líbí si vám vypracovaná svalnatá těla? Tak na to zapomeňte, není to zdravé.
Kulturistika není krásná a vypracované tělo nemusí být zdravé
Kulturistika není krásná a vypracované tělo nemusí být zdravé
pixabay.com
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Komu by se nelíbilo mít vyrýsované tělo, kde by vyčníval každý sval. Reklamy na hubnutí nám snižují sebevědomí a my si pak nevážíme svého “zdravého těla”. Ano, myslíme to vážně, pro správné fungování těla není potřeba mít hromadu svalů na těle. Platí jednoduché pravidlo - všeho s mírou.

Arnold Schwarzenegger v roce 1974.
Autor: Volné dílo Arnold Schwarzenegger v roce 1974.

Tuk vs. svaly

Profesionální kulturisté potvrdili, že k plnohodnotnému životu přebytek svalové hmoty moc není. Často překáží a nezvládají díky nim některé činnosti a aktivní sporty. Například jít si zahrát tenis je pro kulturistu nemožné, jelikož nemůže být tak obratný a rychlý, jak tento sport vyžaduje. Rozpohybovat objemné tělo není jen tak a jeho pohyblivost dost klesá. Určitě si vybavíte komické chození “namakaných chlapů”, chodících se širokými rameny bokem mezi futry dveří.

Pro správné fungování těla je potřeba udržovat poměr tuku a svalové hmoty v těle. Ideální hodnota pro muže je kolem 15% tuku a 16,5% svalů. U žen je to jiné, zatímco svaly jsou kolem 15%, tak tuku by mělo být víc a to až 23%. Takto zní vědecky prověřené hodnoty pro správné fungování těla. Vyrýsované tělo znamená, nižší poměr tuku a ten musí být nahrazen právě svaly. Většina kulturistů se s tukovou zásobou blíží k nule a to s sebou nese spoustu rizik.

Srdce je jako každý sval obaleno tukovou tkání, kterou potřebuje pro svoji ochranu v dutině osrdečníku a čerpá z ní energii. Nízká hladina tuku v těle způsobuje nízkou srdeční frekvenci, která může způsobit srdeční arytmii, nebo dokonce zástavu. Nedostatek energie má i další negativní vlivy. Nejen, že je člověk unavený, ale může trpět i výkyvy nálad. I mozek spotřebovává spoustu energie pro svojí funkčnost a výrobu hormonů.  A právě nedostatečná hladina serotoninu a dopaminu právě ovlivňuje naše nálady.

Svalovina zad
Autor: Volné dílo Svalovina zad

Navíc pohyb s takovou vahou na těle také nadměrně zatěžuje klouby. Uznejte sami: pokud váš body mass index značí, že jste nadměrně obézní, tak je jedno jestli je to v tuku nebo ve svalech. Klouby si nevybírají a trpí.

Oblíbený six pack, neboli pekáč buchet

Rizik spojených s nadměrnou svalovou hmotou jsme zmínili několik, ale to není vše. Teď se budeme chvilku věnovat fenoménu, který by bral skoro každý člověk s velkým břichem, nebo takzvanou “pneumatikou” kolem pasu. Vyrýsované břišní svalstvo může vytvořit “six pack”. Bříšních svalů je sice více, ale anglický název jich udává pouze šest.

Udržet ploché břicho a six pack po dobu několika měsíců je riskantní ze dvou důvodů. Pevné svaly tlačí na vnitřní orgány a mění jejich tvar. Stlačení střev způsobí jejich neprůchodnost. Škodlivé toxiny se pak ve střevech usazují a mohou pronikat do břišní dutiny a způsobit zánět pobřišnice.

Břišní svaly
Autor: CC BY-SA 3.0 Břišní svaly

Druhým důvodem je vylučování soli z těla a její nedostatek. Ten nastává s nízkým objemem tělesného tuku v těle a může vést k celkové slabosti, závratím a nervovým poruchám. Sůl (respektive sodík, který sůl obsahuje) je pro náš organismus důležitým elektrolytem a v těle nesmí chybět.

Doufáme, že jsme vás moc tímto článkem nevyděsili. Na počátku jsme zmínili - všeho s mírou a v tomto případě to platí dvojnásob. Na pohled osvalené tělo působí pěkně. Pohyb je důležitou součástí pro náš organismus a jeho dostatek prospívá srdci, cévám a vlastně celému tělu. Na druhou stranu honba za tělem z fotografií na reklamních plakátech a na instagramu (kolikrát jsou poupraveny, aby to vypadlo dobře) vám více uškodí, než přidá.

Text: VK

Reklama
Reklama