Umělá inteligence mění dopravu. Co to znamená pro člověka s přirozenou inteligencí?

Zatím na veřejnou dopravu i dálniční síť nadáváme. Změní se to po nástupu umělé inteligence? A jak moc se to promítne do všední každodennosti?
Doprava z doby, kdy umělá inteligence ještě nevládla
Doprava z doby, kdy umělá inteligence ještě nevládla
pixabay.com
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Počítačové algoritmy, tedy tzv. umělá Inteligence, anglicky Artificial Intelligence (AI), zásadně zrychlují pokrok ve všech odvětvích lidské činnosti. Nástroje kolem nás získávají schopnost „cítit“ a „předvídat“ naše potřeby či nebezpečné situace.

Přepočítávám, po třiceti metrech zahněte vlevo

V dopravě se s umělou inteligencí setkáváme již dnes například když nám Google doporučuje vhodnou trasu do práce. Mnohem větší a zásadní změny nás ale ještě čekají. Pod dopravou si samozřejmě musíme umět představit širokou škálu věcí. Od přepravování zboží v rámci průmyslového podniku až po cestování do vesmíru. Zde všude se již setkáváme s inteligentními algoritmy, které umí vyhodnocovat situaci a rychleji než člověk reagovat. Krásným příkladem je třeba raketa firmy SpaceX, která nedávno předvedla dokonalý let na oběžnou dráhu s automatickým návratem motorů na zem nebo další připravovaný Mars Rover od NASA, který již bude významně autonomní. Vzpomeňte si také na roj autonomních dronů, které předvedly úžasnou světelnou show při zahájení posledních olympijských her a které byly kompletně řízeny umělou inteligencí.

Auto bez řidiče – přijdou taxikáři o práci

Pro každého z nás je ale daleko bližší oblast automobilové dopravy, kde se stále více a více mluví o autonomních vozidlech. Kdy taková auta budeme denně potkávat na silnicích? Mezinárodní unie automobilových inženýrů definovala 6 stupňů automatizace aut. V současné době většina aut na našich silnicích dosahuje pouze stupně 0 či 1, tedy určité inteligentní asistence při řízení, nicméně již v tomto roce budou na trh uvedeny vozy, nevyžadující při řízení pozornost řidiče. Automobilka Audi vyhlásila plán, dodat kompletní autonomně řízená auta svým zákazníkům již v roce 2021.

Tesla Roadster 10
Tesla Roadster 10
Tesla motors Inc.

Překvapení nekončí

Společnost Rolls Royce již dnes dodává systémy pro autonomní přistávání lodí v přístavištích, ale pracuje na systému plně autonomní dopravní lodi, schopné fungovat až 100 dní bez lidské posádky či vzdáleného řízení. Tento koncept může i výrazně změnit obchodní modely námořní dopravy, protože takové lodi mohou být investovány přímo bankami podobně jako nemovitý majetek, bez nutnosti administrativně složitých firem.

Rolls Royce Wraith
Rolls Royce Wraith

GE transportation a Hitachi pracují na tzv. inteligentních lokomotivách, které při pilotních projektech prokázaly 20% snížení spotřeby energie.

Systémy pro řízení dopravy, například Rapid Flow v Pittsburgu, prokázaly v pilotních testech zkrátit dobu dopravy o 25 % a dobu čekání až o 40 %.

Inteligence samotného vozidla s sebou přináší i další synergické efekty. Vozy budou společně komunikovat a každý vůz tak bude mít k dispozici i sensory vozů ostatních. Každé nebezpečí či dopravní problém tak bude možné daleko lépe předvídat a optimalizovat. Říká se tomu Connected & Autonomous Vehicles (CAVs).

Umělá inteligence se zaměří na větší komfort při pobytu v autě. Některé japonské automobilky usilovně pracují na řešeních, kdy auto rozezná pocity pasažérů a optimálně nastaví uklidňující hudbu či osvětlení.

Umělá inteligence umožní převést celou jednu třídu dopravy do vzduchu a transformovat ji na takzvanou mikrodopravu. Díky tomu, že se dron dokáže autonomně a bezpečně pohybovat, může nahradit významnou část dopravy balíků či pošty, dnes prováděnou klasickým způsobem.

Stejně tak se to týká i přepravy osob. Koncepty létajícího auta či motorky jsou zde již delší dobu ale teprve se schopností těchto strojů létat automaticky, tedy bez odborné obsluhy, bude možné se dočkat jejich masivnějšího rozšíření a zároveň i poklesu ceny. V současné době se přípravou takových strojů zabývá více než 100 firem. Společnost Uber chce tento způsob dopravy pod názvem Uber Elevate pro veřejnost provozovat od roku 2023.

Nevyhnutelný vývoj čeká segment nákladní automobilové dopravy. Společnost Tractica očekává, že již kolem roku 2022 bude roční objem nově vyrobených autonomních nákladních vozů 200 000 kusů.

Podle společnosti Forrester research budou od roku 2025 všechna vozidla v hlavních čínských městech autonomní.

Umělá inteligence nám také pomůže daleko lépe a levněji plánovat naše cestování. Představte si, že vaše mobilní aplikace vám přesně dle preferencí rozplánuje nejefektivnější cestu z místa na místo, včetně sjednání společného použití auta (car sharing), efektivní napojení dalších spojů a to vše s reakcí v reálném čase na všechny mimořádné změny. S takovým systémem se například již jedna česká firma přihlásila do českého AI Startup Incubatoru.

Obrovské efekty se očekávají od využití umělé inteligenci při plánování přepravy zboží.


 

Vývoj směrem k mohutné optimalizaci na základě získávaných dat s sebou ale přináší i rizika ztráty soukromí. Ve světě, kdy každé auto bude monitorovat všechno dění okolo sebe nebude praktické možné, aby každá osoba nebyla monitorována.

Aby bylo například možné optimalizovat dopravu, je nutné, aby systémy dokázaly identifikovat nejen každé auto ale také všechny ostatní účastníky provozu včetně chodců. Jen tak lze účinně předvídat vznik dopravních problémů. Podobný systém je již v provozu v Číně, kde ochrana soukromí není prioritou.

Většina změn tedy není tak vzdálená, jak by se mohl na první pohled zdát. Ostatně, o robotech a autonomních autech se mluví více jak 50 let. Teprve však exponenciální zvyšování výkonu počítačů zároveň s rostoucím objemem dat umožňuje vytvářet a zdokonalovat algoritmy umělé inteligence takovým způsobem, že tyto dávné sny se nyní stávají realitou.

V březnu tohoto roku například společnost Huawei demonstrovala autonomně řízené Porsche jen pomocí svého nového smartphonu. V minulém roce proběhl experiment, kdy se vysloužilý stíhací letec US Air Force Colonel Gene Lee utkal v letovém simulátoru s počítačovým algoritmem, přezdívaným ALPHA v sérii leteckých soubojů. V průběhu několika hodin se mu nepodařilo vyhrát ani jednou. Zásadním faktem však je to, že algoritmus běžel na mikropočítači Raspberry Pee v ceně 35 dolarů.

Text: Petr Šrámek

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama