Příběh Thomase Cooka a stovek nešťastných turistů. Kdo nejvíce ohrožuje cestovní kanceláře?

Příběh zakladatele nejslavnější cestovní kanceláře světa a jejího nešťastného konce.
Letecká společnost Thomas Cook
Letecká společnost Thomas Cook
Wikimedia Commons

reklama

Thomas z Melbourne

Když se někdo narodí v Melbourne, většina lidí ho bude považovat za Australana. Jenže malý Thomas, který 22. listopadu 1808 v Melbourne poprvé spatřil světlo světa, byl Brit jako poleno. „Jeho“ rodiště se totiž nachází v britském hrabství Derbyshire. Je to vlastně malé městečko s necelou pětitisícovkou obyvatel (přesně 4 843 v roce 2011), ležící zhruba 13 km od většího města Derby. Vyrostl z něj podnikavý muž a vášnivý cestovatel, který se proslavil založením stejnojmenné cestovní kanceláře, kterou zná dnes celý svět. Ve svých 47 letech zorganizoval Thomas Cook své první zájezdy do kontinentální Evropy, a o dalších 11 let později vyvezl své první turisty do Ameriky.

Thomas Cook
Autor: National Library of Wales Thomas Cook

Bylo jen otázkou času, kdy se z pomocníka, syna Johna Masona Cooka, stane plnohodnotný partner. K tomu došlo roku 1871 a změna se dostala i do názvu společnosti. Nadále lidé vyjížděli poznávat svět pod hlavičkou Thomas Cook a syn (Thomas Cook & son). Společnost se stala tak slavnou a vlivnou, že v některých místech měla až politický vliv – samozřejmě ve jménu britského impéria, byť nakonec britskou nezůstala. Od vnuků Thomase Cooka ji koupila belgická cestovní a železniční společnost, aby byla později znárodněna a ještě později, v roce 1972, zprivatizována. Jedním z kritických momentů, o kterém ještě bude řeč, bylo sloučení Thomas Cook AG s krachující cestovkou My Travel, ke kterému došlo v roce 2007.

Odpisy v miliardách

Halíře dělají talíře,“ zní český bonmot lákající k šetření v drobných, nebo možná lépe řečeno, k neplýtvání. Totéž platí o drobných příjmech. Pokud je jich hodně, je z nich bohatství, stejně tak jako drobné potůčky nakonec vytvoří mohutnou řeku. A právě zkrachovalá cestovní kancelář Thomas Cook měla „drobných“ příjmů miliony. Podle agentury Reuters uvízlo v cizině po krachu cestovky kolem 600 000 lidí. A každý z nich zaplatil tisíce až desítky tisíc (přepočteno na koruny) za dovolenou. Tento malý finanční úvod osvětluje, jak se následně společnost mohla pohybovat v tak neuvěřitelných ztrátách. Malé příjmy stékající ve velký tok znamenají i náklady tekoucí opačným směrem. Každému z 19 milionů každoročních klientů musela cestovní kancelář zajistit ubytování, stravování, dopravu, služby průvodce a garanta. Zaplatit jednu letenku je podružná částka, zaplatit (psáno s mírnou nadsázkou) 19 milionů letenek je už něco zcela jiného.

Jedna z výletních lodí společnosti Thomas Cook provádějící v roce 1983 plavby po Nilu
Autor: Junghaendel Jedna z výletních lodí společnosti Thomas Cook provádějící v roce 1983 plavby po Nilu

Od května 2018 se hodnota společnosti neustále hroutila a čím více ztrácela na ceně, tím strmější byl pokles končící pádem na dno. Velmi varovným signálem byla v květnu ohlášená ztráta v hodnotě 1,5 miliardy liber (44 miliard korun). Naprostá většina z toho byl odpis za britskou společnost My Travel s níž Thomas Cook provedla fúzi, což je jen eufemismus pro to, že ji koupila a pokusila se získat její klientelu. Ukázalo se, že to byl krok špatným směrem, byť se v oblasti cestovních kanceláří mluví o tom, že fúzování je jedním z možných ochran trhu cestovního ruchu, které dlouhodobě čelí moderním trendům cestování.

Je až s podivem, jak se může věhlasná cestovní kancelář s miliony klientů ročně dostat do finančních potíží a nakonec být nucena ukončit svou činnost. Dostat domů několik set tisíc lidí této cestovní kanceláře, se mi jeví jako velký logistický problém,“ řekl redakci produktový manažer  jedné z větších cestovních kanceláří, který nechtěl být jmenován (autor jeho identitu zná). Na kolbišti cestovního ruchu je velmi tvrdé, někdy až neférové konkurenční prostředí.

Co se děje?

Jak dlouho trvá naplánovat několikaměsíční cestu po Asii? Pokud máte otevřenou mysl a touhu poznávat víc než jen pláž hotelového resortu, tak v zásadě jen několik desítek minut, které zabere koupě nejlevnější letenky. Ubytování se dá zařídit odkudkoliv, neboť rezervační systémy lze mít v mobilu, a běžně lze najít ubytování v okolí letišť, nádraží či známých památek. Při své poslední měsíční cestě po státě Karnataka v jižní Indii si autor tohoto textu zajistil  jen první nocleh z Česka (stál 90 korun) a každou následující noc řešil na místě. Letenky taky koupíte z pohodlí domova, a i tady se dají ušetřit tisíce jen tím, že trochu „hýbete“ s termínem, což si CK dovolit nemůže. Termíny jsou pevně dané ve vytištěných katalozích. Samozřejmě můžete u letecké společnosti mít lepší podmínky z hlediska „množstevních slev“, nicméně vlastní leteckou společnost Thomas Cook prodal poté, co se mu kriticky snížily příjmy. Do toho cestovkám „háží vidle“ nízkonákladové lety, které sice nenabízejí žádné převratné pohodlí a mají nulový servis, ale pokud cestujete jen s kreditkou a foťákem, tak se po Evropě můžete letecky dopravovat až v řádech stokorun. 

Co znamená letět bez cestovky

Brutální nárůst možností obejít se bez cestovní kanceláře patří mezi největší hrozby cestovních kanceláří. Jedete-li „na vlastní triko“ neplatíte služby průvodce, který nejenže musí mít zaplaceno ubytování a stravování na místě, ale taky bere denní plat. To v případě skutečně dobrých průvodců může být i několik tisíc denního honoráře. K tomu se musí připočíst (respektive rozpočíst mezi platící klienty) plat garanta zájezdu, což je většinou někdo jiný než průvodce. To je člověk s obrovskou zodpovědností dopředu zajišťující dopravu (někdo musí domluvit letenky či objednat autobus) a ubytování.

Ubytování za 90 korun, Bengalore hostel We Stay
Autor: Foto: Topi Pigula Ubytování za 90 korun, Bengalore hostel We Stay

Pokud ubytování shání průvodce na místě, je někde chyba. Cestovní kancelář má své majitele, kteří taky chtějí svůj podíl na zisku, i jejich sekretářky a prodejce beroucí plat. Mimochodem, vysocí funkcionáři si u Thomas Cook vypláceli vysoké odměny i v době, kdy cena společnosti a tedy i její zisk prudce klesaly.

Cestovat bez cestovky znamená vzít odpovědnost do vlastních rukou, což vyžaduje jistou odvahu. Přece jen ne každý se v cizině domluví, ne každý je ochotný shánět si noclehy sám, ne každý chce ztrácet čas tím, že bude hledat zajímavé restaurace. Mít s sebou placeného člověka je mnohem jednodušší. Na druhou stranu výlet „na divoko“ přináší neuvěřitelnou svobodu rozhodování. Někde se vám líbí? Tak se tam zdržíte. Nemusíte podléhat „diktátu“ předem stanoveného programu „a za hodinu se tady sejdeme, protože musíme stihnout ještě dvě katedrály a za dvě hodiny máme rezervovaný stůl na oběd“.

Na druhou stranu je extrémně pohodlné jednou platbou u cestovní kanceláře vyřešit celou svou all inclusive dovolenou. Od letenky po ubytování, od odvozu z letiště po drink na pláži. Jenže nově nastoupivší generace s mobilem v ruce si je vědoma možností, které internetový věk přináší. 

reklama

reklama