Loď blokující Suezský průplav byla vyproštěna. Světový obchod ale i tak přišel o stovky miliard

Po desítkách hodin nepřetržité práce bagrů a remorkérů se podařilo uvolnit nejprve záď 400metrového kolosu. Poté se loď Ever Given zabořená do písku dala díky tahu několika remorkérů celá do pohybu.
Remorkéry vlečou obří kontejnerovou loď Suezským průplavem
Remorkéry vlečou obří kontejnerovou loď Suezským průplavem
AP

reklama

Ever Given naložená 20 000 kontejnery a vážící téměř čtvrt milionu tun se dala do pohybu poté, co na jejím vyproštění pracovalo až deset remorkérů a množství rypadel a sacích bagrů, které odsály přes 27 000 metrů krychlových písku a bahna.

Loď Ever Given uzavřela Suezský průplav na dlouhých šest dnů
Autor: profimedia.cz Loď Ever Given uzavřela Suezský průplav na dlouhých šest dnů

Remorkéry teď táhnou Ever Given pomalou rychlostí 0,5-1,5 uzlu k Velkému Hořkému jezeru, které rozděluje Suezský průplav na severní a jižní část.

Cesta kolem Afriky je o devět dnů delší

Zablokování Suezského průplavu kontejnerovou lodí Ever Given bylo logistickou noční můrou světového námořního obchodu. Před vstupem do Suezského kanálu se na obou stranách vytvořila skrumáž více než 400 lodí, mezi nimi 82 lodí na sypký náklad, 72 kontejnerových lodí, 27 ropných tankerů, 14 lodí se živými zvířaty nebo jedenácti lodí převážejících zkapalněný plyn LPG. Takhle lodní zácpu na obou stranách Suezu zachytil server Marine Traffic:

Dopravní zácpa v okolí Suezského průplavu se pomalu dává do pohybu
Autor: Marine Traffic Dopravní zácpa v okolí Suezského průplavu se pomalu dává do pohybu

Denní ztráty způsobené zablokováním průplavu odhadovali odborníci na 200 miliard korun. Cesta mezi Tchaj-wanem a největším evropským přístavem Rotterdamem by se v případě obeplouvání Mysu Dobré naděje prodloužila z 18 520 na 25 002 km, což při průměrné rychlosti 14,4 uzlu znamená prodloužení plavby z 25,5 dne na 34 dnů. Kromě času pak svou roli pochopitelně hraje i zvýšená spotřeba paliva.

reklama

reklama