7. října 2023 12:46

Nejhorší letecká katastrofa Izraele: Srážka dvou vrtulníků měla 73 obětí, z ohnivého pekla nešlo uniknout

V roce 1997 Izrael už 15 let okupoval jižní část sousedního Libanonu. Na území zabírajícím 10 procent rozlohy žilo kolem 150 000 obyvatel a izraelská armáda zde zřídila jakýsi loutkový stát se sídlem ve městě Mardž Ajjún. Účelem nárazníkového pásma bylo ztížit radikálům z hnutí Hizbaláh ostřelování měst a kibuců na severu židovského státu.

Mezi Izraelem a jihem Libanonu se vojenské jednotky přesouvaly zpočátku hlavně po zemi, po několika incidentech, kdy technika najela na minu, ale Izraelské obranné síly (IDF) vsadily na letecký transport. Ke slovu tak přišly vrtulníky.

Čtěte více: Největší tanková bitva od bitvy u Kursku málem dopadla jinak. Podlým útočníkům chyběl k vítězství jen krůček

Start povolen

Bylo 4. února 1997, když dva vrtulníky Sikorsky S-65C-3 Yá´sur 2000 s čísly 357 a 903 odstartovaly s vojáky a nákladem munice určené pro jižní Libanon. Stroje měly původně letět už 3. února, ale let byl kvůli špatnému počasí odložen. Když se o den později mlha rozptýlila, dostaly v 18:48 oba stroje povolení ke startu.

Stroje S-65C-3 od amerického výrobce Sikorski Aircraft jsou běžně používané transportní vrtulníky s vysokou kapacitou nákladu. Trup má délku přes 20 metrů, stroj může letět rychlostí až 315 km/h na vzdálenost 420 km. Vrtulník s číslem 903 měl na palubě čtyři členy posádky a 32 cestujících, většinou vojáků a vojenského personálu, druhý stroj č. 357 měl o jednoho pasažéra víc.

Minutu po startu kapitán vrtulníku 903 požádal o povolení překročit libanonskou hranici. Povolení se ale zpozdilo a oba stroje se tak nějakou dobu musely vznášet na místě. Řídící věž dala souhlas teprve v 18:56, o tři minuty později ale vrtulníky zmizely z radarů.

Ohnivá katastrofa

Aniž to kdokoliv tušil, došlo v tom okamžiku nad severním Izraelem k děsivému dramatu. Vrtulník 903 svým rotorem zachytil o ocas druhého stroje a šel okamžitě k zemi. Posádka stroje 357 se snažila poškozený vrtulník vyrovnat, ale neúspěšně. První vrtulník dopadl jako ohnivá koule přímo do vesnice Še'ar Jašuv, kde naštěstí zasáhl a zničil jen neobydlený dům. Druhý se zřítil o půl kilometru dál na hřbitov kibucu Dafná.

V plamenech živených leteckým benzínem začala v sérii explozí vybuchovat munice. Svědci nehody vypověděli, že slyšeli z míst neštěstí výkřiky, ale kvůli žáru a výbuchům se nemohli přiblížit. Po dalších explozích výkřiky utichly. Na místo neštěstí ihned vyrazili záchranáři a hasiči a izraelská zdravotnická služba vyslala 20 sanitek a dvě jednotky intenzivní péče. Nebylo ale koho zachraňovat – všech 73 vojáků v obou vrtulnících zahynulo. Síla výbuchu vymrštila jednoho ze zraněných z ohnivého pekla ven, ale i on krátce nato zemřel.

Z obavy před nevybuchlou municí armáda oblast kolem místa havárie ohradila, takže se stovky lidí nemohly dostat domů. Záchranné týmy a pyrotechnici postupně vyprostili těla obětí, z nichž mnohá byla ještě připoutaná na sedadlech. V provizorní márnici pak probíhala identifikace obětí, která trvala až do rána 5. února.

Odchod z Libanonu

Srážka obou vrtulníků byla nejhorší leteckou katastrofou v dějinách Izraele. Ihned se zvedla vlna solidarity v zahraničí i napříč židovským státem – dá se říci, že skoro každý v Izraeli, kde armádou projde prakticky celá populace, někoho ze zabitých vojáků znal. Velitel letecké základny, odkud oba stroje vzlétly, byl zbaven funkce a degradován.

Následně se snížil počet letů připadajících na jednoho pilota a během skupinových letů se vždy určovalo, která helikoptéra letí vpředu. V noci se pak do jižního Libanonu létalo už jen sólo. Havárie také akcelerovala debatu o oprávněnosti izraelské okupace jihu Libanonu a stala se jedním z hlavních důvodů, proč židovský stát v roce 2000 z Libanonu odešel.

ZDROJ: The Jerusalem Post

Odkaz na obrázkovou licenci Creative Commons.

Miroslav Honsů

redaktor FTV Prima

Všechny články autora

Populární filmy na Prima Zoom