Hrabě Saša: Vášnivý montér i vítězný závodník. Kdo byl Alexander Kolowrat-Krakowský?

Patřil k nejbarvitějším osobnostem prvního čtvrt století existence firmy Laurin & Klement. Byl úspěšným závodníkem a zdatným propagátorem značky v nejvyšších společenských kruzích.
Hrabě Saša byl závodník i vizionář v jednom
Hrabě Saša byl závodník i vizionář v jednom
Škoda Auto

reklama

Alexander Kolowrat-Krakowský, příslušník jednoho z nejstarších českých šlechtických rodů, trávil noci snad nejraději montováním závodních strojů. Říká se, že k rozpoznání od ostatních montérů býval jen podle toho, že byl ze všech nejšpinavější.

Jedna z takových pracovních nocí pomohla populárnímu hraběti i k vítězství v závodě do vrchu ve francouzském Gaillonu. Píše se 10. říjen 1908. Vtipálek Kolowrat je přihlášen pod pseudonymem Doconald, jenže dřevěnou bednu se závodním speciálem typu FC vyhlíží na místním vlakovém nádraží marně. Sportovní čest mu ale velí bojovat za všech okolností. Jeho cestovní vůz typu F už má najeto 8 000 kilometrů, a při kvalitativní úrovni dobových maziv tedy vykazuje výrazně větší opotřebení, než bychom předpokládali dnes. Není však zbytí. Saša, jak se mu od mládí říkalo, s mechanikem z auta přes noc odmontují vše nepotřebné, dokonce i sedadla, která nahradí dřevěnými bedýnkami bez opěradel a držadel. Nízkou hmotností se potom v závodě úspěšně snaží kompenzovat deficit výkonu proti speciálům soupeřů.

Dobrodruh Alexander cestoval v roce 1909 po severní Africe
Autor: Škoda Auto Dobrodruh Alexander cestoval v roce 1909 po severní Africe

A skutečně – ve své třídě porazili všech sedm rivalů a radovali se ze zlata. Dokonce vytvořili dlouho nepřekonaný traťový rekord v čase 1 minuta a 24 sekund. Za zmínku stojí i cesta originálního hraběte na závod do vrchu Gaillon. Auto z dílny Laurin & Klement bylo posláno vlakem a Saša společně s mechanikem Krutským cestovali dalším automobilem. A cestu si náležitě užívali. Zastavili se například na dva dny v Plzni na pivo a šunku, v Mnichově na návštěvu 60 pivnic, ve Frankfurtu na párky, ve Štrasburku na pečeni, v Bruselu na krevety a v Rouenu na ústřice. V Paříži mladý bohém překvapivě zjistil, že mu došly peníze. Potřebné finanční prostředky na závod pak musela zapůjčit teta Františka Xaverie, hraběnka Kolowrat-Krakowská, kterou jízda automobilem nadchla. Průběh závodu pak popisuje kniha Dědeček automobil od Adolfa Branalda.

Auta, životní láska

Přestože Alexander Kolowrat-Krakowský jako teprve čtrnáctý v pořadí v celém Rakousku-Uhersku složil pilotní zkoušky a byl jedním z prvních, kdo si v Čechách koupil letadlo, jeho největší životní láskou se stal automobilismus. Od mladých let se Saša také přátelil s Václavem Klementem a Ferdinandem Porsche. Později se pak stal akcionářem automobilek Laurin & Klement (akcie podědil po svém otci) i Austro Daimler-Motoren AG. Založil filmové ateliéry Sascha-Film ve Velkých Dvorcích a ve Vídni a stál za vznikem několika desítek filmů jako producent i režisér. Pro film objevil i hvězdu Marlene Dietrich a režiséra Michaela Curtize, který se proslavil filmem Casablanca.

Hrabě Alexander „Saša“ Joseph Kolowrat-Krakowský se narodil 29. ledna 1886 v Glen Ridge v USA. Jeho otec, hrabě Leopold Filip, sem musel uprchnout z Evropy po nešťastném pistolovém duelu v roce 1876, kdy svého soupeře, knížete z Auerspergu, zastřelil. Když byl malému Sašovi rok, mohla se rodina vrátila zpět do vlasti poté, co jí byla udělena milost císařskou výsostí. Hrabě vyrostl mezi českými dětmi v Týnci a maturitu složil na vídeňském gymnáziu Theresianum v roce 1904. Na přání svého otce nastoupil na katolickou univerzitu v belgické Lovani, studium ho ale moc nezajímalo. Raději se intenzivně věnoval tréninku na závody.

Celý článek si můžete přečíst ve speciálu Škoda Auto, příloze podzimního vydání magazínu Prima ZOOM, které je právě v prodeji. Případně si časopis můžete předplatit na webu SEND.cz.

Titulní strana podzimního vydání časopisu Prima ZOOM
Autor: Prima Zoom Titulní strana podzimního vydání časopisu Prima ZOOM

reklama

reklama