Šampaňské a jahody dronem – realita nebo fikce?

Drony jsou známi jako nosiči bomb. A teď z nich budou pošťáci.
dron - pošťák nedaleké budoucnosti
dron - pošťák nedaleké budoucnosti
Frankhöffner - wikipedia commons
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

"Pošťák chodí vždycky ve středu,“ říkala moje prababička a vždycky to byl muž s koženou brašnou. Dnes máme pošťáků, pošťaček, doručovatelů a doručovatelek mraky a chodí pěšky, jezdí autem, v náklaďáku, na motorce nebo na kole každý pracovní den a někdy i víkendu. Za chvíli ale nejspíš přibude další, který bude mít hned několik vrtulí a bude létat. Nechali byste si zboží doručit dronem?

Science fiction nebo realita?

Sedíte na louce a zamilovaně koukáte na svou životní lásku a na západ slunce a nad hlavou se vám najednou rozhučí rotory dronu a na deku se snáší lahvinka šampaňského, skleničky, jahody, kaviár a něco málo z vybrané kuchyně vyhlášené luxusní restaurace … Máte pocit podvodu nebo novinářské kachny? Ale vůbec ne. Jen to historicky prvním doručení jídla nebyl šampus, ale obložená žemle s kuřecím masem, káva a zákusek.

Tento fiktivní příběh se šampusem a romantickým rande je sice trochu přitažený za vlasy a s tou pravou romantikou má pramálo společného, ale doručování drobných zásilek a jídla pomocí bezpilotních dronů je již realitou.

První historicky průlomové povolení k doručování zásilek pomocí dronů vydal americký Úřad pro letectví a držitelem licence se stala firma 7-Eleven. U nás se jedná o téměř neznámou firmu, ale ve světě tomu tak rozhodně není. Firma provozuje na šedesát licencovaných velkoobchodů od USA po Japonsko a působí v 17 státech po celém světě. V souvislosti s tímto fenoménem se živě diskutuje i o dalších velkých hráčích na trhu, o firmách Google a Amazon. Americké úřady sice opět přitvrdily a vydaly omezení, kdy tyto drony nesmí létat v noci a mimo vizuální dohled svých provozovatelů.

Co bude dál?

Vypadá to, že přes nepříjemná omezení se firma 7-Eleven rozhodně nevzdává. Marketingový ředitel firmy 7-Eleven se nechal slyšet: „Tuto službu bude firma zavádět i ve svých zámořských pobočkách a nabídku horkých nápojů a pokrmů rozšíří i sladkosti a studené nápoje“.

O tom, že to 7-Eleven myslí opravdu vážně, svědčí i ostrý pokus, který firma uskutečnila na základě výjimečného povolní úřadů ve městě Reno amerického státu Nevada. Se získáním povolení pro let v městské zástavbě měla firma 7-Eleven hodně práce. Úřady si vyžádaly přesný plán letu, analýzu rizik, doložení bezpečnosti a garanci, že let nenaruší právo na soukromí jiných osob. K realizaci projektu byla přizvána firma Flirtey, která má bohaté zkušenosti s nasazením dronů v humanitárních misích. Než se ovšem letělo „naostro“ za zákazníkem, podnikla firma dva zkušební lety. Dron letěl podle GPS navigace na vzdálenost něco málo přes 1600 m, aniž by musel přistát. Zboží spustil zákazníkovi pomocí lanka a navijáku z výšky několika metrů zabalené v termo krabici. V materiálech je příjemce zásilky uváděný jako „Michael z města Reno v Nevadě“ a velmi si pochvaloval rychlost a kvalitu služeb: „Vše mohu mít během několika minut v kteroukoliv denní dobu nezávisle na dni v týdnu“.

Internetový gigant Amazon jde ve svých plánech mnohem dál

Obliba internetových ochodů stoupá a konkurence tlačí na co nejnižší cenu. Jednou z největších položek je poštovné protože obchody často využívají služeb externích dopravců. Amazon, jako jeden z prvních oznámil, že vyvíjí vlastní kvadroptéru, kterou bude používat k doručování menších zásilek na kratší vzdálenosti. Jejich Amazon Prime Air již má konkrétní podobu s povolením pro testovací lety ve Spojených státech.

Amazon vyvinul již celou řadu dronů určených pro doručování malých zásilek. Nejprve to byla klasická kvadroptéra, která se ale příliš nehodí pro lety na delší vzdálenost. Nová generace dronů tak kombinuje konstrukci a vlastnosti kluzáku a výše zmíněné kvadroptéry. Stroj zvládne vertikální vzlet a přistání, ale pro rychlý horizontální let využívá křídel a zadní výkonné vrtule.

Z analýzy prodaného zboří, kterou si Amazon zadal u ARK Invest, vyplývá, že celých 86% všech prodaných balíků má hmotnost pod 2,26 kg. Způsob doručení pomocní dronu je pro zákazníka i obchod zajímavá v okamžiku, kdy bude zásilka doručena do 30 minut od objednání a s tím úzce souvisí i hustota distribuční sítě a vzdálenost, do kterého mohou drony léta. Rychlost letu by měla být minimálně 80 km/h a maximálně pak 161 km/h. Z toho vyplývá, že doručovací vzdálenost pravděpodobně nepřesáhne 16 km od meziskladu.

Drony, které by měly doručovat zboží nejsou žádní drobečkové. Váží 25 kg a mohou nosit balíky do 2 kg. Standardně budou léta ve výšce pod 122 m. Kromě již zmíněné GPS navigace mají instalovaný kamerový systém a čidla, které dronu umožní se vyhnout případným překážkám po cestě.

A kolik to všechno stojí? Pořizovací cena dronu schopného doručit zásilku se pohybuje mezi 1000 až 3000 USD, tedy přibližně 30 000 až 90 000 Kč. Amazon odhaduje, že aby byl systém efektivní, je třeba, aby jeden dron doručil asi 30 zásilek denně. Pokud by systém fungoval nyní, bylo by v USA potřeba si 40 000 dronů. Technickým problém zůstávají baterie. Jejich nabití trvá dlouho a tak by se nejspíš musely měnit po každém letu. I tak se ale jedná o velmi levný způsob doručování zásilek. Předpokládá se, že by „poštovné“ mohlo stát kolem 1 USD (asi 30 Kč). 

Stále dlouhá cesta před námi

Líbilo by se vám, kdybyste svůj balíček dostali do 30 minut od objednání? Technický pokrok zastavit nelze a vypadá to, že dřív nebo později zaplní prostor nad našimi hlavami hučící rotory dronů. K této šílené představě je sice ještě daleko, ale technické možnosti stále vylepšovaných strojů dávají tušit, že kdysi doména americké armády s jejich bezpilotními zabijáky najde poněkud lidštější uplatnění i v doručovacích službách. Zbývá vylepšit baterie, prodloužit letovou vzdálenost výrazně nad 16 km od meziskladu a hlavně překonat úředního šimla a získat potřebná povolení. V dnešním globálním, světe plného bezpečnostních rizik to nejspíš nebude jednoduché a tak si ještě nějakou dobu počkáme.

Text: Dadid Hainall

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama