Ruské vojenské letectvo padá jako hrušky! Proč?

Na konci loňského roku se ruský prezident Vladimír Putin rozhodl, že vojenské letectvo jeho země bude létat častěji a více k hranicícm sousedních zemí. Výsledek? Tragédie – pro ruské letectvo...
Bombardovací medvěd Tu-95 - Obrázek 1
Bombardovací medvěd Tu-95 - Obrázek 1

reklama

Podle analytiků NATO byl účel této akce jednoznačný: poslat konkurentům Ruska zprávu: Naše zbraně jsou mocné, nezahrávejte si s nimi. Jenže výsledek je zcela opačný…

Zdá se spíš, že ruské letectvo nyní pracuje výrazně nad své možnosti a situaci moc nezvládá. Týdeník Week tvrdí, že je přetížené a počet letů se ukázal nad jeho síly. Projevuje se to především čím dál častějšími pády vojenských letadel.

Pátého července se během startu zřítil taktický bombardér Su-24M při vzletu z letiště Chabarovsk. Oba piloti zemřeli… Během uplynulého měsíce to však byl jen jeden z pěti pádů ruských vojenských letounů!

Plán...

Vloni Rusko posílalo své jaderné bombardéry k letům na hranice USA, Kanady, Velké Británie a dalších zemí NATO. V květnu se dvojice Su-24ek proletěla nad americkým torpédoborcem USS Ross v Černém moři…

 

Analytici se shodují, že příčina neúspěchů současného ruského letectva se skrývá v minulosti, konkrétně na konci 90. let 20. století. Tehdy slabá ruská ekonomika nebyla schopná živit tak drahou mašinérii, jakou zbytky sovětského vzdušného parku byly – a kvalita techniky šla prudce dolů. Na nové projekty pak už peníze nebyly vůbec, a tak letectvo za konkurencí zaostávalo čím dál silněji.

Výsledkem, který nyní vidíme, je, že Rusko není schopné efektivně nasazovat své letectvo za hranicemi země. Největším problémem je stav zbývajících letadlových lodí, které nemohou nést letouny dál od domovských přístavů – v obavě před poruchou.

... a výsledek

Stále ještě platí, že většinu ruských leteckých sil tvoří letadla, jež patřila ještě Sovětskému svazu: Tu-95, Mig-29 Fulcrum nebo Su-24 sice patřily mezi světovou špičku, dnes už však mají příliš mnoho let na to, aby byly konkurencí pro špičkové moderní stroje jiných států.

Zatímco USA po skončení studené války zavedly zcela nová letadla F-22 Raptor a v současné době finišují F-35ku (a ano, je to problematický a velmi sporný stroj, o tom není debat), Rusko v posledních 30 letech nepřišlo s jediným zcela novým vojenským letadlem. I poslední modely Su-35 a Su-34 jsou vlastně jen vylepšené návrhy ze 70. let 20. století…

Vysvobozením měl být bitevník PAK-FA, první ruský neviditelný letoun páté generace. Jenže před nedávnem se ruské ministerstvo obrany rozhodlo, že místo původních 52 kusů jich objedná pouhých 12 – především kvůli dlouhotrvajícím technickým problémům ve vývoji…

reklama

reklama