Prokletá D1: Při největší hromadné nehodě v historii Česka se tady v roce 2008 srazilo 231 aut

Denní zprávy o dopravní situaci bezkonkurenčně ovládá dálnice D1. Při největší hromadné nehodě v historii ČR se tady v roce 2008 zranilo 30 lidí. Může za to počasí?
Při největší hromadné havárii na D1 v roce 2008 jely dvě třetiny nabouraných kamionů přes 110 km/h
Při největší hromadné havárii na D1 v roce 2008 jely dvě třetiny nabouraných kamionů přes 110 km/h
istockphoto.com/VukasS
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Proč se pořád bourá na D1? Když pomineme obvyklé pasti v podobě opravami vynucených zúžených úseků, je nejčastějším viníkem počasí. To také stálo za vůbec největší hromadnou nehodou v novodobé historii České republiky. Na Zelený čtvrtek 20. března 2008 se tehdy v husté vánici po 10. hodině v několika ohniscích srazilo 231 vozidel. Při tom se zranilo 30 lidí, z toho tři těžce.

Hromadná nehoda na D1 nedaleko Větrného Jeníkova z ledna 2018
Hromadná nehoda na D1 nedaleko Větrného Jeníkova z ledna 2018
profimedia.com

Prokletý 100. kilometr

Každý, kdo jezdí po D1, ví, že kolem 100. kilometru dálnice nedaleko Humpolce může očekávat cokoliv, nejčastěji ale změnu počasí. Vysočina, přes kterou dálnice vede, tady o sobě dává vědět. Na podzim jsou to první námrazy, na jaře pak překvapivé sněžení.

Ta druhá možnost nastala dopoledne 20. března 2008, kdy byla dálnice u Humpolce v krátkém časovém intervalu mezi 10.02 a 10.06 zasněžená několikacentimetrovou vrstvou čerstvého sněhu. První dvě auta do sebe narazila právě na 100. kilometru ve směru na Prahu už krátce před 10. hodinou, chvíli poté bouralo už 60 aut.

Vzápětí se tamtéž začala srážet auta i v protisměru, tedy z Prahy do Brna. Směr na Brno měl ještě další „ohnisko“ – na 126. kilometru byla hlášena hromadná havárie krátce před půl jedenáctou.

Past na dálnici D1
Past na dálnici D1
profimedia.com

Vláda chtěla povolat armádu

Prakticky okamžitě se začaly tvořit kolony nejen na dálnici, ale i na okolních silnicích, což značně komplikovalo práci záchranářů. Celá oblast díky desítkám do sebe zaklíněných aut a zcela neprůjezdné dálnici připomínala scénu z katastrofického filmu. Vrtulníky rozvážely zraněné do okolních nemocnic, auta zde uvízla i na více než 11 hodin a tehdejší ministr vnitra Ivan Langer dokonce uvažoval o povolání armády. K tomu sice nedošlo, hasiči ale měli připravené várnice s teplými nápoji i kanystry pohonných hmot.

Na první pohled tragická událost se naštěstí obešla bez obětí. Škoda byla později vyčíslena na téměř 28 milionů korun. Podle policie v době, kdy začala vlhká vozovka namrzat a zapadávat sněhem, jely přes 110 km/h dvě třetiny kamionů a asi 80 % osobních aut pohybujících se v levém pruhu.

Z odpovědnosti za následky velkého množství nehod, k nimž došlo osudného 20. března 2008, bylo obviněno osm lidí (konkrétně šlo o trestný čin ublížení na zdraví). Jediným odsouzeným ale byl řidič octavie, který se vyhýbal stojícímu sypači a dostal smyk. Při následné sérii srážek pak byl vážně zraněn řidič sypače, který byl v té době mimo své vozidlo. Soud řidiče uznal vinným z ublížení na zdraví z nedbalosti, ale současně upustil od potrestání.

A takhle vypadala D1 6. listopadu 2018:

6. 11. 2018 VELKÉ ZPRÁVY: TRAGICKÁ DOPRAVNÍ NEHODA NA CELÉ ODPOLEDNE ZABLOKOVALA DÁLNICI D1 U BRNA
6. 11. 2018 VELKÉ ZPRÁVY: TRAGICKÁ DOPRAVNÍ NEHODA NA CELÉ ODPOLEDNE ZABLOKOVALA DÁLNICI D1 U BRNA

(mih)

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama