Po kterém alkoholu se tloustne nejvíce?

„Pivo dělá hezká těla,“ zní jeden z bonmotů, kterým obtloustlí chlapíci omlouvají svůj pivní břich.
Jaký alkohol máte nejraději
Jaký alkohol máte nejraději
pixabay.com
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Alkohol jsou kalorie

Víno, pivo, tvrdý alkohol – z čeho se do našeho těla dostane nejvíce kalorií? Velmi zjednodušeně se dá říct, že alkohol je podobně jako máslový dortík kalorickou bombou. O následcích nestřídmé konzumace alkoholu ví každý, kdo se alespoň jednou v životě opil, své. Ranní žízeň, malátnost, intelektuální vyprázdněnost, bolest hlavy, prostorová nestabilita… Jakkoliv je podle mnohých střídmé pití alkoholu zdravé, Francouzi i Italové si sklenku vína k obědu dají rádi, naše nadměrná konzumace má zřejmě i vliv na obezitu české populace, která dosahuje nepříjemných 52 procent.

Jak souvisí vzdělání s konzumací alkoholu? 1
Jak souvisí vzdělání s konzumací alkoholu? 1
istock.com

Jak kalorický je „gambáč“

Odložme stranou chuťové preference vážených čtenářů a soustřeďme se na kalorickou hodnotu piva, které díky rozšířenosti nelze opominout. Gambrinus na etiketě uvádí, že 1 deci piva v sobě skrývá 154 kilojoulů (kJ), takže půllitr dodá tělu 770 kJ a v litru (2 piva) tedy dvojnásobek – tedy 1540 kJ. Je to moc, nebo málo? Průměrná „kancelářská krysa“ spálí klikáním po klávesnici pouhopouhých 400 kJ za hodinu, zatímco horník či dřevorubec spálí 1500–2000 kJ. Pokud zůstaneme na dolní hranici, tak „spálí“ energii získanou ze dvou piv. Čím má pivo více procent alkoholu, tím je energeticky bohatší, takže silná černá piva dodají kilojoulů mnohem víc. Takže čím silnější pivo, tím větší riziko tloustnutí, zvláště když se spolu s konzumací dostaví „alkoholová“ únava. Poměr „dvanáctky“ a „devatenáctky“ může být z hlediska množství energie až dvojnásobný.

Whisky - pijme dokud můžeme
Whisky - pijme dokud můžeme
Foto: Topi Pigula

Víno

Pravidlo o množství alkoholu a energie platí i u vína – platí přímá úměra – čím větší obsah alkoholu, tím větší množství energie, takže lehká bílá vína jsou z hlediska příjmu energie mnohem lepší. Dáte-li si 2 dcl suchého bílého vína, vypijete cca 500 kJ. Mnohem náročnější je například těžké portské, které je dolihovávané vinnou pálenkou. Trochu v logické nevýhodě jsou vína s přívlastkem, která obsahují vyšší množství přirozeného zbytkového cukru. Panák slivovice nám dodá 470 kJ. Což ale není nic proti tuku, který ve 100 gramech ukrývá 3780 kJ.

Text: Topi Pigula

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama