Bude se po pandemii ještě chodit do kina? Nový výzkum naznačuje divácký útlum

Filmová studia trpí nejen zavřenými kiny a pozastavenou produkcí nových filmových děl, ale budou se muset vypořádat i s otázkou, jak současná pandemie zahýbá s naší psychikou.
Jak koronavirus promění sledování filmů na velkém plátně?
Jak koronavirus promění sledování filmů na velkém plátně?
istockphoto.com

reklama

Prázdná kina, odložené premiéry, krachující mediální mogulové a fanoušci plačící doma nad svými malými obrazovkami. Ano, katastrofické scénáře týkající se koronaviru počítají i s takovou vizí ohledně budoucnosti kin a společného sledování filmů. Podle jednoho amerického průzkumu můžeme usuzovat, že současná pandemická situace technicky neskončí v horizontu několika málo měsíců, až se podaří šíření viru zkrotit. Její následky si s sebou naopak zřejmě poneseme ještě hodně dlouho.

Jakkoliv se nejedná o společenskou prioritu, mezi postiženými je samozřejmě i filmový (a obecně zábavní) průmysl. Zavírání kin se po Číně rozšířilo do celého světa a ještě nějakou dobu si na nový biják nezajdete ani u nás. Filmová studia se snaží odsouvat premiéry na podzim a zimu, kdy už snad bude možné kina navštívit. Je však otázkou, nakolik současná krize ovlivní i naše myšlení.

Obavy z koronaviru

Ve Spojených státech byl proveden průzkum zaměřený na chování lidí, až se situace kolem koronaviru uklidní. Tisícovka lidí byla zpovídána mezi 23. a 26. březnem – tedy v době, kdy počet Američanů nakažených koronavirem přesáhl 80 000. O pár dní později se počet diagnostikovaných případů více než zdvojnásobil, z čehož je patrné, jak těžké je v současné situaci cokoliv odhadovat.

Určité trendy nám však tento průzkum přece jen naznačit může. 44 procent dotazovaných odpovědělo, že bude do budoucna navštěvovat méně veřejných událostí; četnost docházení na hromadné akce se nezmění u 38 procent a 18 procent jich má v plánu navštěvovat dokonce více. Celých 47 procent také uvedlo, že je ještě docela dlouho budou děsit místa s velkým výskytem lidí. Dvě třetiny dotazovaných navíc vyjádřily obavy ohledně dodržování hygienických opatření v místech konání sportovních událostí či koncertů. Zdá se tedy, že si s sebou strach z pandemie ještě nějakou dobu poneseme – a ať už se to na našem chování projeví (či neprojeví) jakkoli, v hlavě tyto obavy mít budeme.

Obzvláště temná budoucnost podle tohoto průzkumu čeká právě filmový trh. Celých 49 procent dotazovaných uvedlo, že si příští návštěvu kina představuje až za řadu měsíců... a možná do něj nevyrazí už nikdy! To je velmi děsivé tvrzení, navíc dalších 28 procent lidí má v plánu chodit určitě méně než před koronavirovou pandemií. A tak přestože velká část dotazovaných na svých návycích nic zásadně měnit nehodlá, měl by zábavní průmysl přece jen raději počítat s nezanedbatelným poklesem návštěvnosti.

Nová bondovka Není čas zemřít byla odsunuta na podzim jako první.
Autor: MGM Nová bondovka Není čas zemřít byla odsunuta na podzim jako první.

Trpící filmy i diváci

Zrovna Spojených států, v nichž byl tento průzkum proveden, se to samozřejmě týká nejvýrazněji. Zatímco Čína se už podle všeho dostala z nejhoršího ven a dopad na leckteré evropské ekonomiky (snad i včetně té naší) by nemusel být fatální, USA blížící se virovou krizi rozhodně podcenily a v dalších měsících je čeká velký boj. Což samozřejmě poznamená i zábavní průmysl po celém světě, jelikož hollywoodská studia v čele s Disneym udávají filmové trendy napříč zeměkoulí. Odložení spousty filmových premiér na podzimní termíny je opravdu jen špičkou ledovce. Jeho hlavní část, která spočívá v pozastavení obrovského množství produkcí, ještě ani nejsme schopni vyčíslit.

Pozitivním výsledkem může být do budoucna alespoň to, že zhruba polovina lidí v průzkumu vypověděla, že si bude cenit návštěvy veřejných událostí víc než doposud – a stejně tak se těší i na to, až si bude moct vychutnat zápasy svých oblíbených sportovních týmů či představení populárních umělců. Hlad po trávení času tímto způsobem je tedy rozhodně velký a v dalších týdnech a měsících bude jen růst.

Doufejme, že nepovede k tlaku na předčasné uspořádání veřejných událostí: právě to se totiž neosvědčilo v Číně, kde se v druhé polovině března pokusila za zvláštních podmínek otevřít některá kina – a vzápětí se z blíže nespecifikovaných důvodů musela zase zavřít. Touha po kultuře, sportu a společném sdílením zážitků je bezesporu velká, ale v tuto chvíli nám nezbývá než počkat. Počkat a věřit, že se za pár měsíců opět setkáme v příjemně potemnělých a ještě příjemněji dezinfikovaných kinosálech.

Text: MS

reklama

Tento článek najdete v těchto speciálech

reklama