Očkovat? Neočkovat? Bude účinný lék na chřipku?

Chřipka není rýmička, ale smrtící nemoc. Je lepší očkování nebo nově se rýsující lék?
Očkování proti chřipce
Očkování proti chřipce
Airman Joseph R Schmitt
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Chřipkové (ne)očkování

Nejprve si shrňme, co je to chřipka. Nemoc vyvolávají dva typy (A, B,) RNA virů. Chřipkou se může nakazit nejen člověk, ale celá řada dalších obratlovců – od ptáků, přes koně až po prasata. Chřipkový virus má dva povrchové (druhově a subtypově specifické) antigeny (glykoproteiny): hemaglutinin (H) a neuraminidázu (N, snižuje viskozitu ochranného hlenu). Právě odtud pocházejí podtypy jednotlivých chřipek, jako virus A(H1N1), který způsobil chřipkovou epidemii v roce 2009. Chřipkový virus je extrémně mutagenní a tím tedy proměnlivý, což je častý argument odpůrců očkování. Nač se nechat očkovat proti něčemu, co může obratem zmutovat a vakcína bude neúčinná. Očkování, respektive účinnost vakcíny, záleží na správném odhadu subtypu viru, který nastoupí. Je důležité mluvit o virech, neboť na ně nezabírají antibiotika, kterou se samoléčitelé léčí v domnění, že mají angínu.

Infekce různých typů chřipky
Autor: Volné dílo Infekce různých typů chřipky

Bude chřipce odzvoněno?

 Japonská firma Shionogi přišla s převratným vynálezem. Její proléčivo (vzniká nejčastěji navázáním původní účinné látky na vhodný transportní nosič) pojmenované baloxavir marboxil se ukázalo jako extrémně účinné na oba – A i B – typy chřipkových virů. Zveřejněné výsledky klinické studie nadchly nejen vědce, ale přesvědčily i povolovací komisi. Nemocní ze Země vycházejícího slunce ho v lékárnách už brzy najdou pod obchodním názvem Xofluza. Název nezapře inspiraci anglickým pojmenováním chřipky „influenza“. Do USA a Evropy by se měl lék dostat v roce 2019. Záběr léčiva je tak velký, že existuje reálná šance na prudký pokles úmrtí na chřipku. Chřipka zabije ročně kolem 2000 Čechů, což je mnohem víc než například virus HIV.

Text: Topi Pigula

Reklama
Reklama