Největší letadlo světa uneslo na zádech sovětský raketoplán. Neztratí se ani dnes

Letadlo, které dokázalo přepravit raketoplán, najde své využití i dnes. I když už nemá nic společného s vesmírnými programy. Alespoň zatím ne.
Byl dosažen limit pro přehrávání

Litujeme, ale na vašem účtu je přehráváno příliš mnoho videí zároveň. Pokud chcete pokračovat v přehrávání na tomto zařízení, prosím, ukončete přehrávání na jiných zařízeních. Více o limitech přehrávání videí na účtech s předplatným najdete na adrese https://ipri.ma/faqbr

Zapomenuté megastavby IV 14 - Buran

reklama

Sověti měli k dispozici obrovské nerostné bohatství, tisíce výzkumných center, továren a laboratoří, ale jen několik míst, odkud bylo možno fyzicky vést vesmírný program. Sověti proto v odpovědi na americký program raketoplánů vytvořili letoun, který dokázal raketoplány Buran dostat z jednoho místa Sovětského svazu na druhé. Jinak než vzduchem to totiž nešlo. Raketoplán by se nevešel pod mosty ani po souši, ani po vodě, a navíc žádná přímá cesta z výrobní haly na kosmodrom v jižním Kazachstánu nevedla.

AN-225 přepravuje tanky i roušky
Autor: iStock AN-225 přepravuje tanky i roušky

I když v konstrukčních kancelářích vznikla i varianta s třemi ocasními směrovkami, jako má například historický Lockheed Constellation, nakonec se neprosadila, neboť raketoplán sedící na hřbetě letadla vytvářel natolik silné turbulence, že by mohlo dojít k poškození. Když svět obletěly záběry AN-225 přepravující raketoplán, bylo jasné, že se Sovětům povedlo něco vskutku monstrózního. Prázdný AN-225 váží neskutečných 285 tun a pokud je plně naložený, vzlétne i přesto, že váží až 640 tun. Tomu ale odpovídá i spotřeba, nádrže sice pojmou až 300 tun paliva, ale na hodinu letu ho spotřebují 22 tun. Nemalé jsou požadavky i na dráhu ranveje, která musí být alespoň 3,5 km dlouhá, což omezuje jeho použití na mnoha světových letištích

Éra po raketoplánu

Ačkoli by se dalo předpokládat, že éra AN-225 s krachem raketoplánů skončila, opak je pravdou. Obrovská přepravní kapacita vyhovuje vojákům, neboť letoun unese těžkou obrněnou techniku. Naposledy se do povědomí médií dostal loni, když rozvážel po světě čínské roušky. Kromě nich přepravil v roce 2009 i turbínu pro paroplynovou elektrárnu o váze 189 tun. 

AN-225 při nakládce – vejde se do něj několik tanků
Autor: iStock AN-225 při nakládce – vejde se do něj několik tanků

Když v srpnu 2016 podepsala ukrajinská společnost Antonov a čínská Aerospace Industry Corporation of China (AICC) smlouvu o spolupráci a dokončení dlouho rozestavěného druhého AN-225, začalo se spekulovat, k čemu ho Číňané potřebují. Pro využití takovéhoto na provoz velmi drahého stroje je nutné mít speciální důvody. Nabízí se jak vojenské využití, tak návrat k vesmírnému programu, kde se Říše středu netají svými ambicemi. A ve hře jsou i časté přírodní katastrofy, kam by AN-225 dokázal rychle přepravit velkou materiální i záchrannou pomoc. 

Sledujte dokumentární seriál Zapomenuté megastavby ve středu večer na Prima ZOOM.

reklama

reklama