Čekají nás Vánoce s malými dárky? Covid útočí na nečekaném místě

Covid-19 ovlivňuje každodenní životy už téměř dva roky a dotkne se dokonce i Vánoc v podobě velikosti vánočních dárků.
Dudley Dursley z Harryho Pottera naštěstí velikost dárků neřešil
Dudley Dursley z Harryho Pottera naštěstí velikost dárků neřešil
Warner Bros.

reklama

Pandemie koronaviru postavila lidstvo před celou spoustu nečekaných problémů. Dáme-li stranou samotnou infekci a umírání lidí, uzávěry a nejrůznější omezení doslova paralyzovaly některá průmyslová odvětví a významně zasáhly do přepravní logistiky.

Následkem toho se potýkáme například s krizí na poli polovodičových čipů, kvůli které se staly nedostatkovým zbožím nejdříve počítačové komponenty a následně i automobily nebo další elektronika. Jenže s přihlédnutím k nutnosti plánovat na dlouhé měsíce dopředu je téměř jisté, že problémy neskončily a v závěru prosince se projeví také během Vánoc.

Malé Vánoce

Už několik měsíců na to upozorňoval Jay Foreman, výkonný ředitel společnosti Basic Fun, jednoho z největších prodejců hraček ve Spojených státech. Ačkoliv jde o sondu jen do jednoho trhu, jde z ní vysledovat trend, který se může týkat většiny regionů na Západě.

Řada dětí bude letos smutnějších
Autor: iStock Řada dětí bude letos smutnějších

Pro ně, stejně jako pro USA totiž platí, že se velká část hraček vyrábí v Číně a právě transport do Severní Ameriky nebo Evropy byl ovlivněn pandemií. Jak uvedla logistická společnost Drewry, zabývající se transportem výrobků z Číny, cena za přepravní kontejner se zvýšila až na trojnásobek obvyklé ceny, čímž neúměrně stoupají náklady a daný produkt by byl pro koncového zákazníka až příliš drahý.

Jay Foreman tak našel jednoduché, leč nepříliš efektivní řešení – v kurzu budou malé plyšové hračky, kterých se do přepravních kontejnerů vejde podstatně více než krabic s většími produkty. Stejně jako Foreman uvažovali i ostatní, když museli přemýšlet nad tím, jak nejlépe využít každý metr krychlový v přidělených kontejnerech. Podle Davida Garfielda z poradenské společnosti AlixPartners dokonce někteří výrobci změnili design balení, aby byl ještě úspornější, odstranili také některé součásti, případně vše upravili tak, aby na trh šly speciální edice s několika hračkami v jednom balení.

Situace vede i k neekologickému chování

Ze hry tak jsou podle Basic Fun nákladní autíčka značky Tonka, pro která nechce společnost zvyšovat cenu, protože věří, že vyrobené kusy prodá příští rok. Nedostane se prý ani na zvířátka Care Bear, která jsou na americkém trhu od 80. let a jsou stálicemi. Jejich balení je příliš velké a hračky se prodávají v mnoha rozmanitých edicích, takže by ve výsledku mohly některé v regálech chybět, a to by mohlo negativně ovlivnit náladu zákazníků.

Ne všichni se ale s aktuálním stavem chtějí spokojit a jsou i takoví prodejci, kteří usilovně hledají alternativní způsoby přepravy, aby byli naopak schopní vytěžit z Vánoc konkurenční výhodu. Takovým způsobem se například před nedávnem zachovala společnost Sony, která namísto přepravy lodí poslala do Evropy nedostatkové herní konzole PlayStation 5 dvěma letadly. Jde o vysoce neekonomický a neekologický způsob dopravy, co by ale výrobci neudělali pro rozzářené oči u vánočního stromku.

reklama

reklama