Která jídla způsobují depresi? Je čas na úpravu jídelníčku!

Ani si to neuvědomujeme, ale dobrovolně svá těla živíme spoustou pochutin, které jsou škodlivé i našemu mozku. Na co bychom si měli dát pozor a co naopak zabrání depresi přispěje k duševnímu zdraví?
Upravíte svůj jídelníček, nebo raději budete riskovat depresi?
Upravíte svůj jídelníček, nebo raději budete riskovat depresi?
istockphoto.com
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

O provázanosti těla a mysli asi nikdo nepochybuje, stejně tak i všichni chápeme, že se jídlo podílí na tom, jak se cítíme. Ovšem pozor, různá strava se odrazí nejen na pocitu nasycenosti či únavy, ale i na složitějších psychických procesech. Napadlo by vás, že nesprávná skladba jídelníčku může vést až k depresi a dalším poruchám? Nejspíš bychom se nad palivem našeho těla měli skutečně zamyslet.

Cukry a deprese

V souvislosti s hubnutím a zdravým životním stylem se mluví o strašáku v podobě cukru a především průmyslově zpracovávaných potravin. Ty obsahují spoustu konzervantů, cukrů, mouky a dalších složek, které v nás dlouhodobě zvyšují bažení po jídle namísto poctivého nasycení. Pokročilé výzkumné snahy navíc ukazují, že problém nepřiděláváme jen našemu pasu, ale i hlavě a zbytku těla – cukrovka, rakovina, onemocnění srdce a v neposlední řadě i deprese, to vše je s konzumací zpracovaných potravin úzce spojeno. Takže, pokud můžete, zkuste se prefabrikovaným jídlům co nejvíce vyhýbat.

A co bychom tedy měli jíst?

Zase jednou vědci zmiňují přínosy stravování po vzoru jižanských národů. Středomořská kuchyně údajně snižuje příznaky deprese, samozřejmě ideálně v kombinaci s tradiční léčbou. Zelenina, ryby a olivový olej však mohou působit i preventivně, mimo jiné i díky rozmanitosti a barevnosti, jež taková strava nabízí. Tento jídelníček ovšem nepomáhá jen proti depresi, nýbrž ho ocení ti, kteří potřebují hubnout; navíc snižuje riziko srdečních onemocnění, cukrovky a spousty dalších chorob. No nekupte to.

Právě toto srovnání využil tým profesorky Mary Lou Chatterton z australské Deakin University. Polovinu účastníků výzkumu trpící depresemi nechal jíst stále stejnou stravu, složenou převážně ze standardně zpracovaných jídel. Druhá polovina ale přešla na jídelníček ve středomořském stylu a vedle ryb a zeleniny se dočkala také ovoce, ořechů a celozrnných výrobků. Po třech měsících byly depresivní symptomy přezkoumány a u druhé skupiny došlo k jejich významnému snížení.

Jídlo jako palivo

Proč však zrovna tyto potraviny působí tak blahodárně? To stále není úplně jisté, několik vysvětlení se však nabízí. Vláknina, obsažená hlavně v zelenině, napomáhá udržení funkcí a struktury mozkových buněk. Jejich výrazná degenerace totiž může vést k Alzheimerově chorobě a dalším problémům. Také proteiny, jež jsou ve zmíněných jídlech bohatě zastoupeny, pomáhají udržet pocit sytosti a udržují tělesné svalstvo ve správném chodu. A konečně zdravé tuky (jako jednovazebné nenasycené a omega-3 mastné kyseliny) jsou užitečné pro vysoký výkon mozku. Přičemž tu nejde jen o složité myšlení, ale i prevenci psychických chorob. Takže, neváhejte a nechte aspoň svou ledničku vyrazit do Středomoří; mozek i tělo se vám za to bohatě odvděčí.

Text: MS

Reklama
Reklama