Kontakt s lidmi škodí výdělkům. Jsme vážně takoví asociálové?

Dotykové obrazovky a moderní technologie jsou pro nás atraktivnější než živí lidé, jak se částečně ukazuje. U koho byste si jídlo raději objednali vy?
Také si raději asociálně objednáte u obrazovky?
Také si raději asociálně objednáte u obrazovky?
istockphoto.com

Možná jste tento fenomén zaznamenali i u nás, v zámoří se však aktuálně jedná o mnohem větší problém; McDonald’s a potenciálně i další zřizovatelé rychlého občerstvení postupně zavádějí samoobslužné dotykové obrazovky pro přijetí objednávky namísto skutečných lidí. Možná vás napadne, že fast foodové řetězce plánují přebytečné zaměstnance vyhodit a díky dotykovým obrazovkám tak ušetřit peníze. Jenže mluvčí McDonald’s se dušují, že k žádnému výraznému propouštění docházet nebude a že zaměstnanci na kase budou přesunuti na jiné pozice. Důvod je tedy zřejmě o něco složitější.

Asociálové, nebo hračičky?

Jak totiž ukázal loňský výzkum, prostřednictvím technologií jsme totiž ochotni nakoupit větší množství zboží. A čím novější technologie, tím více toho kupujeme. Proč? Protože nás to prostě baví! Na počítače jsme si už docela zvykli, ale dotykové obrazovky jsou pro nás stále zábavné. Zmíněný výzkum z loňského září zjistil, že pokud si zboží vybíráme přes dotykovou obrazovku a můžeme se ho tím pádem dotknout (i když pouze v takto umělé podobě), máme větší sklon k tomu, abychom si udělali radost a spontánně nakoupili něco, co vlastně zas tak nepotřebujeme.

Nemluvě o tom, že s objednávkou prostřednictvím samoobslužného stroje strávíme o něco více času než s člověkem u pokladny, na kterého rychle vychrlíme své požadavky a vše další odmítneme. A z podobného ranku je i variabilita, kterou obrazovky přinášejí – umožní totiž zákazníkům, aby si detailněji navolili některé ingredience či výjimky, což je jednak zábavné, jednak se jedná o další způsob, jak hladové jedlíky udržet před obrazovkou déle. Ředitel McDonald’s Steve Easterbrook proto zcela logicky očekává nárůst zisků o pět až šest procent jen díky těmto strojům.

Strojová budoucnost?

Zaměstnanci se snad nemusejí obávat, jelikož zvýšené množství objednávek prostřednictvím dotykových obrazovek by mělo znamenat více donášek ke stolům a práce v kuchyni, a tak snad pro každého bude práce i nadále. Odpůrci těchto pozic však mají novou munici pro své pohoršení, neboť se jedná o další krok směrem ke specializaci a stereotypizaci práce, stejně jako oddělení zaměstnanců od zákazníků v ještě větší míře. Každopádně je však zajímavé vidět, jak náš mozek reaguje na stejnou situaci, pouze s drobnou změnou v podobě živé či umělé obsluhy. Někdy nás zjevně technologie fascinují víc než lidské bytosti…

Text: MS

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama