17. prosince 2019 06:00

Každý automobilista brutálně ničí přírodu úplně nečekaným způsobem

Automobily jsou jednou ze základních součástí moderní civilizace – individuální doprava založená na spalování fosilních paliv vytvořila podobu moderních měst. Ovšem odskáče to příroda.

Argumenty proti automobilům

Svoboda, kterou automobily svým majitelům poskytují, je úžasná, v posledních letech ale přibývá argumentů také proti automobilům. Kromě očividným věcí, jako jsou znečišťování vzduchu nebo emise oxidu uhličitého, které zrychlují klimatickou změnu, se nyní vědci zaměřili také na mikročástice, které se do přírody dostávají z automobilových pneumatik.

Tento fenomén byl doposud výrazně podceňovaný, zejména proto, že se jeho výzkumu nikdo moc nevěnoval. Vědci na něj narazili vlastně až v souvislosti s výzkumem mikroplastů: když počítali množství těchto miniaturních plastových částeček, které pronikají do všeho živého na planetě, zjistili, že kromě umělé hmoty tam narážejí také nečekaně často i na gumu.

Na problém se proto podívala skupina švýcarských vědců, kteří se pokusili co nejpečlivěji popsat, jak velký je jeho rozsah v jejich vlasti. A ukázalo se, že je ještě větší, než čekali i ti největší pesimisté.

Mikrogumy z pneumatik

Jen ve Švýcarsku, tedy zemi, která příliš netrpí díky kvalitní síti vlaků nadměrným množstvím automobilové dopravy, našli 200 tisíc tun mikro-gumy, tedy miniaturních částeček, které pocházejí z pneumatik opotřebovávajících se na silnicích.

To množství je na úplně jiné úrovni než u mikroplastů,“ uvedl hlavní autor studie Berndt Nowack. V podstatě se dá říci, že každá švýcarská pneumatika ztratí během svého života asi 10-30 procent hmotnosti opotřebováním. A celá tato hmota se v podobě malých částeček uvolní do okolí – tedy většinou do přírody.

Vědci popsali, že tyto drobné částečky z pneumatik tvoří až 97 procent z celkového množství mikročástic gumy ve švýcarské přírodě, ostatní zdroje jsou tedy v podstatě zanedbatelné. Že částečky pochází právě z pneumatik, se pozná poměrně snadno – mají díky přidaným látkám velmi specifické složení.

Co to dělá?

A to je právě největší problém… Nikdo ve skutečnosti netuší, jaký je dopad mikro-gumy na životní prostředí, na rostliny, zvířata i celé ekosystémy. Výzkum nicméně popsal, že asi 75 procent této hmoty zůstane do pěti metrů od silnic, asi 20 procent se stane součástí vodního řetězce a 5 procent pronikne do půdy.

Samotná guma zřejmě není takovým problémem – tím jsou spíše právě výše zmíněná aditiva, která se do pneumatik přidávají, Mají velmi různorodé složení, ale důležitou roli v nich hrají plasty se složitou strukturou, které rozhodně přírodě prospívat nemohou.

Výzkumníci berou tento výzkum jako pouhý základ pro další intenzivnější a detailnější průzkum toho, jaký je dopad pneumatik na přírodu – doposud se totiž tímto fenoménem nikdo moc nezabýval a jeho konsekvence jsou tedy nepředvídatelné… Text: Martin Kolář

Topi Pigula

redaktor FTV Prima

Všechny články autora

Populární filmy na Prima Zoom