Jedno vejce denně může významně snížit riziko kardiovaskulárních onemocnění, tvrdí studie

Onemocnění srdce a cév každoročně zabíjí miliony lidí. Klíčem k lepšímu zdraví je možná prosté vejce.
Život zachraňující vejce
Život zachraňující vejce
pixabay.com
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Nová studie vědců z Fakulty veřejného zdraví na Peking University Health Science Centre soudí, že každodenní konzumace vajec může výrazně snížit riziko kardiovaskulárních onemocnění. To by mohla být dobrá zpráva pro nemalý počet světového obyvatelstva. Onemocnění srdce a cév je totiž hlavní příčinou úmrtí (až 31 %) a zdravotních problémů lidí z celého světa. Na vině je většinou ischemická choroba srdeční (nedokrvení části srdečního svalu) a cévní mozková příhoda. Tato nelibá situace se týká i lidnaté Číny, odkud studie vzešla. Na rozdíl od ischemické choroby srdeční, která je hlavní příčinou předčasné smrti ve většině západních zemí, je v Číně největším „smrtelným strašákem“ cévní mozková příhoda.

Plněná vejce
Autor: archiv TV Prima Plněná vejce

Statisíce dobrovolníků a jedno vejce

Vejce nepochybně patří mezi neodmyslitelné suroviny dnešních jídel. Není tedy ani divu, že se souvislostmi mezi konzumací vajec a ischemickou chorobou srdeční nebo mozkovou mrtvicí již dříve zabývala řada studií. Většinou se ale odborníci dopídili k nekonzistentním a nic neříkajícím výsledkům. Právě tahle situace vedla tým výzkumníků z Číny a Velké Británie ke zkoumání nových souvislostí. Badatelé využili údaje z China Kadoorie Biobank (CKB), která sesbírala potřebná data od 512 891 dospělých lidí ve věku od 30 do 79 let z 10 různých geografických oblastí Číny. Všichni účastníci byli přijati mezi lety 2004–2008, během nichž byli mimo jiné dotazováni na jejich spotřebu vajec. Po náročném vytěžování pak následovalo sledování morbidity a úmrtnosti.

Aby byla nová studie co nejpřesnější, výzkumníci se zaměřili na 416 213 účastníků, u nichž nebyla evidována onemocnění, kardiovaskulární choroby a diabetes. Přitom na začátku studijního období 13,1 % dobrovolníků hlásilo pravidelnou spotřebu vajec (obvyklé množství 0,76 % na den), přičemž celých 9,1 % uvedlo, že vejce buď vůbec nekonzumují, nebo jen velmi zřídka (0,29 vejce na den). Po dobu téměř devíti let pak výzkumný tým tuto skupinu sledoval. Letité výsledky diagnostikovaly 83 977 případů srdečních onemocnění a 9985 úmrtí na kardiovaskulární onemocnění včetně 5103 závažných koronárních příhod. Nejdůležitější ovšem je, co nashromážděná data vlastně přinesla. Analýza výsledků ukázala, že lidé, kteří denně konzumovali vejce, čelili v obecném měřítku nižšímu riziku kardiovaskulárních onemocnění. Konkrétně stačila konzumace jednoho vejce denně a u daného jedlíka se riziko hemoragické mrtvice, způsobené krvácením do mozku, snížilo o celých 26 %. V případě kardiovaskulárních onemocnění pak studie hovoří o nemalém 18 % ponížení.

Salát z pšenice s tuňákem a vejcem 2
Autor: blog Tvoříme domov Salát z pšenice s tuňákem a vejcem 2

Zdravá pochoutka

Ačkoliv se jednalo o observační studii, z níž nelze vyvodit žádné přesnější závěry o příčinách a následcích, autoři přikládají výsledkům velkou váhu. Závěr je totiž zcela zřejmý: poměr mezi mírou konzumace vajec a nižším počtem srdečních příhod skutečně existuje. A i když vejce nepochybně patří mezi prominentní zdroje cholesterolu ve stravování, vaječná omeleta ke snídani nemusí být nutně na škodu. Vejce totiž obsahují vysoce kvalitní bílkoviny, mnoho vitamínů a bioaktivních složek, jako jsou fosfolipidy a karotenoidy. Jediné vejce obsahuje 35 % denní dávky cholinu, což je důležitá výživa pro naše kognitivní funkce. Na první pohled obyčejné vejce tedy obsahuje mnoho klíčových vitamínů a živin pro naše buňky a zdraví. 

Text: Petr Smejkal

Reklama
Reklama