Jak si podmanit kreativitu? Tyhle tipy zaberou

Nejspíš byste rádi byli kreativní, ale moc se vám to nedaří. Nejspíš proto, že máte řadu špatných zvyků, které vaši kreativitu omezují. Jak jít tvořivosti naproti?
Jak podpořit kreativitu?
Jak podpořit kreativitu?
istockphoto.com
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Zrovna na tuto konkrétní situaci občas narazíme asi všichni. Jakmile se začneme dostávat k jádru nějakého problému, přesně ve chvíli, kdy to začne být těžké, leč zajímavé, naše lenivá mysl se rozhodne utéct a nabídne nám spoustu zábavy kolem. Zábavy, která nás odláká od řešení původního problému, v takovou chvíli je však až příliš lákavá, a tak podlehneme. Následují výčitky a neštěstí, že jsme zase jednou nezvládli něco kreativně vyřešit. Znáte to? Podíváme se na pár tipů, jak se těmto svodům ubránit a udržet naši kreativitu v chodu.

Pravidla kreativity

Britský psychologický průkopník Graham Wallas už ve 20. letech minulého století načrtl čtyři fáze kreativního procesu, jež byly od té doby mnohokrát citovány. Působí možná trochu zjednodušeně, zároveň jsou však bezesporu nadčasové. V první fázi, přípravě, si zjistíte vše, co o problému potřebujete vědět. Klid, samozřejmě nikdy nezjistíte skutečně vše, ale cílem je vytvoření co nejkomplexnější představy o daném tématu. Pak nastává inkubace, důležitá a často opomíjená část; myšlenky v sobě musíte nechat zrát, bez dalších zásahů necháváte pracovat svoje nevědomí, v němž se i bez vaší cílené snahy něco děje. A obvykle to stojí za to.

Fáze osvícení spočívá ve vhledu, nečekaně se zjevivším nápadu, který vám pomůže s řešením problému. A závěrečná část, ověření, spočívá ve zjišťování, zdali toto řešení je pro daný problém skutečně vhodné – nebo jste zjistili něco, co jste vědět ani nepotřebovali. Tento Wallasův proces byl jedním z prvních vědeckých děl týkajících se kreativity a dodnes bývá citován. A důvodem, proč je tato teorie i po téměř století relevantní, je jednoduše to, že má stále pravdu.

Konkrétní tipy

Kreativita už z podstaty věci totiž není ničím, co by bylo možné jednoduše spoutat a ovládnout. Dobré nápady prostě chtějí svůj čas a okolnosti. Spousta vědců i umělců nepřišla na geniální myšlenky, když si sedli k prázdnému papíru, ale na obyčejné procházce krajinou. Ale to trochu předbíháme; z Wallasových fází si totiž můžeme odnést řadu tipů, jak naši tvořivost podpořit a vytvořit jí ideální podmínky k rozpuku.

  • Vyčistěte si hlavu: když budete myslet na deset věcí zároveň, příliš to svému mozku neulehčujete. Nenecháváte mu totiž kapacitu, aby se mohl vydat do neprozkoumaných míst. A tak si vytvořte systém, kam budete odkládat všechny své poznámky a úkoly. Ať už vás zaujme slavné GTD (Getting Things Done) od guru produktivity Davida Allena, nebo třeba Bullet Journal, v rámci něhož si zároveň vedete úkoly, poznámky i deník, všechno je na vás. Podstatou je nemyslet na nepodstatné věci a zaměřit se na to skutečně důležité. Odpoutejte se od všednosti a popusťte uzdu své přirozené zvědavosti.
  • Produkujte: s kvantitou přichází kvalita. Nelimitujte se a zapisujte všechny nápady, které se vám honí hlavou. Když se pak na ně s lehkým odstupem podíváte, některé z nich nejspíš budou stát za rozpracování. Dejte si lehce splnitelný cíl, třeba každý den napsat jeden odstavec textu, naučit se jedno nové slovo cizího jazyka a tak dále. Nastavte si cíl tak nízko, že ho snad ani nebude možné nesplnit. Pak se stane zábavou a motivuje vás k dalšímu pokračování a rozvoji nápadů.
  • Nezapomeňte na odpočinek: vyhraďte si čas na souboj s každodenností i na dostatečný odpočinek. Nemá smysl se upínat na koncept hladovějícího a živořícího umělce, raději si naplánujte nákupy a postarejte se o to, abyste tyhle všední problémy nemuseli neustále řešit. Stejně tak je zásadní i odpočinek, neboť jen řádně odpočatá mysl má energii na zvládání něčeho víc než pouze nezbytného minima. Dobře se vyspěte, najezte do polosyta a udělejte si pohodlí. Vytvořením ideálních podmínek to svému vnitřnímu kreativnímu potenciálu značně ulehčíte. Jen to zkuste!

Text: MS

Reklama
Reklama