Záporná cena ropy se Evropy zase tolik netýká. České benzínky mají jiný velký problém

Když spadne cena ropy do mínusu, zlevní se nafta a benzín na benzínce?
S benzínovými pumpami to není tak jednoduché, jak se mnohým zdá.
S benzínovými pumpami to není tak jednoduché, jak se mnohým zdá.
istock.com

reklama

Ropa je krví civilizace

Pokud v představě přijmeme ropovody jako tepny roznášející životodárnou tekutinu skrze kontinenty, tak přirovnání ropy ke krvi není vůbec od věci. Na jednu stranu teče ropa pohánějící civilizaci, na druhou tečou peníze za její prodej. A na nich stojí celé země. Nejde jen o ropou proslavené Spojené arabské emiráty, prodej ropy je extrémně důležitý například i pro Rusko. Ropa rovná se peníze.

Aktuálně jsou dopravní zácpy jen vzpomínkou
Autor: pixabay.com Aktuálně jsou dopravní zácpy jen vzpomínkou

Kam s ní?

Život v civilizaci se nezastavil, ale brutálně zpomalil. Přestaly se tvořit kolony na D1 a letiště zejí prázdnotou. V obou případech to jasně signalizuje extrémně nízkou spotřebu ropných produktů jako nafty, benzínu i leteckého paliva – kerosinu. Jenže přestože se odběry masivně zpomalily, vrt zastavit nejde tak lehce jako vodu v koupelně. Jakkoliv to vypadá, že jde jen o pootočení kohoutu, opak je pravdou. Každý z vrtů je malou továrnou, která se nedá vypnout cvaknutím vypínače. Ropa je produkt jako kterýkoliv jiný: je-li ho na trhu nedostatek, letí cena nahoru, je-li ho přebytek, tak cena klesá. A aby se udržel nedostatek, dá se snížit těžba. Jenže za současné pandemické situace jindy zcela funkční opatření přestalo dostačovat.

Těžba ropy se nezastaví, civilizace ji potřebuje
Autor: pixabay.com Těžba ropy se nezastaví, civilizace ji potřebuje

Vrty dál chrlí ropu, jenže zásobníky už jsou plné a odběr stále klesá, což se projevilo nejen propadem cen ropy na burze, ale i zcela bezprecedentní situací. Normální je, že kdo ropu prodává, ten za ni dostane peníze. Jenže teď by ten, kdo ropu prodává, měl platit za to, že si ji neplatící zákazník vůbec odebere. Navíc je nutné si uvědomit, že se ropa prodává ve velkém rafineriím, které mají omezenou kapacitu zásobníků.

Co znamená záporná cena ropy?

Americká lehká ropa typu West Texas Intermediate (WTI) s dodáním v květnu se propadla do záporných hodnot. Zákazník dostal barel ropy (159 litrů) zdarma a 37,63 dolaru k tomu za to, že si ji vůbec odebral. Prodejci se prostě snažili prodat ropu za každou, tedy i zápornou cenu, protože nelze uzavřít všechny vrty a už se uzavřely další kontrakty. Situace se zápornou cenou nastala poprvé od dob, kdy se prodal první galon. Laik by asi podobný prodej prodejem nenazval, jenže v případě ropy se ocitáme ve světě velkých čísel na globálním kolbišti, kde platí jiná pravidla a zejména dlouhodobé vyhlídky. 

Budoucnost českých benzínových pump? Zatím je problém hlavně v Americe
Autor: pixabay.com Budoucnost českých benzínových pump? Zatím je problém hlavně v Americe

Je fér přiznat, že se onen dramatický propad týká americké WTI ropy, zatímco ropa typu Brent těžená v Evropě (Norsko, Velká Británie) se sice krátkodobě propadla, leč nikoliv do záporných hodnot, a už se zase pomalu šplhá nahoru. „Dynamika amerického trhu (s ropou) se liší od dynamiky závislé na ropě Brent pohánějící Velkou Británii, ale dopadu neunikneme,“ říká pro respektovanou BBC ředitelka britské Oil and Gas Industry Association.

Problém českých benzínek

Každý nájemce benzínové stanice potvrdí, že marže z druhotného prodeje od potravin a kávy až po časopisy a cigarety byly výrazně větší než marže z prodávaných pohonných hmot. „Bez druhotného prodeje by to nefungovalo. Když to řeknu v nadsázce, tak jsme vlastně měli větší večerku, která zároveň prodávala pohonné hmoty. Jenže teď, když nikdo nepřijede pro benzín, tak si logicky nekoupí ani tu tatranku,“ říká Marek Pilch, který v minulosti provozoval několik benzínových pump. To v praxi znamená, že menší návštěvnost na benzínkách nese nájemcům tak malé zisky, že jim hrozí krach.

Fronty u benzínek aktuálně nenajdete
Autor: pixabay.com Fronty u benzínek aktuálně nenajdete

Před rokem se benzín prodával zhruba za 33 korun, v současnosti spadla jeho cena pod 27 korun. Odpověď na otázku, jak se bude cena ropy vyvíjet, samozřejmě závisí na tom, jak se bude vyvíjet život ve společnosti. A to, zdali se vrátí do „rychlých“ kolejí nebo zůstane koronavirově přibrzděn, je otázkou nejen pro ekonomy, byznysmeny a politiky, ale i malé benzínové pumpy a v souvislosti s tím i pro každého řidiče. I toho, který doveze chleba do vesnice či řídí sanitku řítící se pro pacienta s infarktem.

Pokusme se tedy odpovědět na stěžejní jednoduchou otázku: Jak kombinace pandemie a záporné ceny americké ropy dopadnou na české pumpaře a řidiče? To, že je v USA problém s nedostatkem skladovacích kapacit a celosvětově klesá cena ropy (jednotlivé typy ropy jsou cenově provázané), rozhodně neznamená, že bude benzín zdarma. Může to však znamenat, že nejmenší benzínky současný stav neustojí a provozovny zavřou. I to je jeden z (ne)překvapivých důsledků karanténních opatření. Omezilo se cestování i v rámci republiky, čímž klesly odběry pohonných hmot a řečeno parodickým sloganem klasika, pumpaři nebudou mít co žrát.

Text: Topi Pigula

reklama

reklama