V drastické reklamě na očkování se dusí mladá žena. Hlasitější kritiku ale vyvolalo něco jiného

Australská kampaň na podporu očkování proti covidu-19 pobouřila velkou část obyvatel. Vláda si však za agresivní reklamní kampaní stojí.
Nový reklamní spot australské vlády řadu lidí pobouřil svým nevybíravým zpracováním
Nový reklamní spot australské vlády řadu lidí pobouřil svým nevybíravým zpracováním
Australian Government Department of Health

reklama

Mladá, sotva třicetiletá žena leží na nemocničním lůžku, na nose má silnou hadičku s kyslíkem a mezi vyděšenými vzlyky a pípáním přístrojů lapá po dechu. Po necelých patnácti vteřinách se objeví text: „COVID-19 může postihnout kohokoli. Zůstaňte doma. Testujte se. Zajistěte si termín očkování.“ To je náplň jednoho ze dvou spotů, které se australská vláda rozhodla použít v rámci své očkovací kampaně v Sydney. Na vakcíny se ale v Austrálii pořád ještě čeká a věková skupina pod 40 let má naději, že se na ni s termínem očkování dostane až zhruba na konci roku 2021.

Podle kritiků může kampaň od očkování odradit

Australský ministr zdravotnictví Greg Hunt tvrdí, že brutální videoklip vláda plánovala použít později, a to v případě, že se covidová situace v Austrálii zásadně zhorší. V současné chvíli, kdy má celý kontinent okolo 800 aktivních případů, počítali prý spíše s druhým reklamním spotem, na kterém jsou pouze záběry ramen s náplastí a slogan „Ozbroj se proti COVID-19“; slogan navíc zlehčuje slovní hříčka, protože v angličtině se ozbrojit řekne stejně jako paže.

Zatímco tento reklamní spot nikdo příliš neřeší, přestože několik výtek se vůči němu našlo, drastičtější video australské očkovací kampaně sklidilo pořádnou vlnu kritiky. „Velmi silně se to přiklání ke strašícím taktikám a manipulaci strachem,“ nechala se například slyšet doktorka Jessica Kaufman z Murdochova výzkumného institutu. Podle ní je možné, že video situaci dokonce zhorší, protože ho lidé budou vnímat jako silně manipulativní. „Už jsme zažili situace, ve kterých takovéto strašení nemocemi a manipulace naopak lidi odradily a daleko víc se kvůli tomu báli vedlejších účinků.“

Austrálie očkuje zoufale pomalu

Dalším problémem je i fakt, že vakcinace se v Austrálii extrémně vleče. Plně očkováno je tam ke 13. červenci ani ne 10 procent lidí. Jen pro srovnání, v České republice je to už téměř 36 %. Nový šéf tamní očkovací kampaně navíc v červnu přiznal problém s nedostatkem mRNA vakcín, které právě pro mladší ročníky australské úřady doporučují. Původně chtěli Australané očkovat vakcínou od AstraZeneca, kvůli vyššímu riziku tvorby krevních sraženin od toho ale u lidí mladších 60 let upustili.   

Jeden z místních ceněných novinářů, Hugh Riminton, veřejné pobouření z nové očkovací kampaně shrnul na svém twitterovém účtu: „Je naprosto urážlivé přijít s takovouto reklamou v době, kdy Australané v této věkové kategorii stále ještě čekají na termín očkování.“

Vláda přesto kampaň hájí. A zastal se jí i australský premiér Scott Morrison. „Jen před pár týdny nám ti samí kritici tvrdili, že kampaň musí být mnohem, mnohem silnější a údernější.“ Podle socioložky Julie Leask z Univerzity v Sydney, která se strachem z očkování dlouhodobě zabývá, zase kritika není oprávněná z toho důvodu, že nejde primárně o očkovací kampaň; hlavní zprávou prý je, že se mají mladí, obzvláště v australské metropoli, zdržovat více doma. Právě mezi nimi se totiž nejnovější ohniska nákazy objevují nejčastěji. Přesto i podle ní teď není nejvhodnější chvíle na to spot použít.

Ten čas pro silnější, emocionálnější vyjádření teprve přijde, až budeme mít dostatek vakcín. Pokud bychom lidi takto emocionálně motivovali teď, jediné, čeho tím dosáhneme je, že budou naštvaní, protože nemají možnost se na očkování objednat a ohrozíme tím jejich motivaci si na vakcínu počkat,“ tvrdí Leask. 

Celá kampaň stála 41 milionů australských dolarů, tedy v přepočtu více než 650 milionů korun. 

reklama

Tento článek najdete v těchto speciálech

reklama