Od ztroskotání lodě Costa Concordia uplyne 10 let. Poslední oběť našli dávno po tragédii

První a největší italská loď svého druhu měla v době havárie na palubě přes 4 000 lidí. Kapitán zbaběle utekl.
Byl dosažen limit pro přehrávání

Litujeme, ale na vašem účtu je přehráváno příliš mnoho videí zároveň. Pokud chcete pokračovat v přehrávání na tomto zařízení, prosím, ukončete přehrávání na jiných zařízeních. Více o limitech přehrávání videí na účtech s předplatným najdete na adrese https://ipri.ma/faqbr

Jak vzniká katastrofa 5 - Costa Concordia

reklama

Costa Concordia, postavená janovskou společností Fincantieri, se měla stát prestižní ukázkou práce loděnice. Jenže po nárazu na útes nedaleko ostrova Giglio došlo k prudkému náklonu a v důsledku srážky zemřelo 32 osob.

Proč nebyly použity záchranné čluny?

Dne 20. ledna 2012 skončila cesta více než 3 206 cestujících, kteří zaplatili za cestu na luxusní lodi kolem Středozemního moře, poněkud předčasně. Skalisko, které prorazilo trup lodi, způsobilo nahrnutí vody do lodních prostor, později pak došlo k přerušení dodávky proudu, čímž se loď stala v podstatě neovladatelnou. Následoval náklon nejprve o 20 stupňů, který se později zvětšil až na 80 stupňů. Nebylo proto možné spustit záchranné čluny. 

Costa Concordia
Autor: profimedia.cz Costa Concordia

Kromě cestujících bylo na palubě i 1 023 členů posádky. Ti zprvu interkomem pasažéry ujišťovali, že je všechno v pořádku a pod kontrolou. „Snažili jsme se zastavit paniku,“ sdělil steward Deodato Ordona. Když byli cestující později vyzváni, aby si oblékli záchranné vesty, bylo jasné, že situace je vážná, jak ostatně ukazuje dokument Jak vzniká katastrofa na Prima ZOOM. Břeh byl sice nedaleko, ale v lednu a navíc v noci by doplavání na pevninu bylo extrémně riskantní.

Nakonec se jedním ze záchranných prostředků staly vrtulníky pobřežní stráže, letectva a námořnictva, na jejichž záběry se ostatně můžete výše podívat. Kapitán Francesco Schettino utekl a následně byl souzen za zabití z nedbalosti, přičemž k tíži mu bylo připočteno, že neopustil loď jako poslední. Nakonec byl pravomocně odsouzen na 16 let. 

Poslední mrtvý byl nalezen až po letech

Vrak lodi odrazoval případné další turisty a hrozilo, že provozní kapaliny znečistí vody půvabného toskánského pobřeží. Proto se v březnu 2012 odčerpaly provozní kapaliny a o rok později došlo k napřímení a zajištění vraku. V roce 2014 byl vrak v Janově, kam byl odtažen, sešrotován, přičemž během příprav k likvidaci bylo nalezeno tělo poslední z obětí tragédie. 

reklama

reklama