Chcete být úspěšnější? Mějte hodně zájmů!

Připadáte si občas jako renesanční člověk? Nebo byste rádi měli zájmů více?
Připadáte si občas jako renesanční člověk? Nebo byste rádi měli zájmů více?
istockphoto.com
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Devatero řemesel, desátá bída, říkalo se v naší kotlině. Není divu, nejen v době průmyslové revoluce byla specializace na určitý druh práce zásadní a čím lépe člověk své pole působnosti ovládal, tím méně děsivou úlohu v továrně zastával. Jenže tyhle časy jsou nejspíš pryč a v současné době hraje do karet spíše širší rozpětí zájmů a dovedností. Jak to?

Hodně zájmů a dovedností – budoucí základ?

Termín polyhistor u nás není příliš rozšířený, spíše jsme zvyklí na označení jako "renesanční člověk" nebo (trochu hanlivě) "všeuměl". Jenže jakkoli jsme se učili, že specializace je vhodná a nutná, rozsáhlá kniha Charlese Murraye, který se zabýval dvacítkou největších vědeckých mozků historie, přinesla zajímavý závěr: 15 z 20 nejvýznamnějších učenců lze řadit právě mezi polyhistory.

A to není zdaleka jediný zdroj chválící právě renesanční osoby. Například deset let stará studie našla korelaci mezi množstvím zájmů či dovedností a dopadem, kteří takto nadaní lidé mají na společnost. Můžeme sem zařadit osobnosti jako Isaac Newton, Galileo Galilei, Aristoteleles, Jan Kepler, René Descartes, Charles Darwin, ale také Elon Musk, Bill Gates, Steve Jobs. A samozřejmě nesmíme zapomenout na Leonarda da Vinciho, o jehož jedinečném pohledu na svět jsme psali nedávno.

Práce jako zábava

Právě da Vinci přitom razil myšlenku, že znalost mnoha oblastí lidského poznání mu umožňuje přemýšlet o problémech nejen v mezích daného oboru, nýbrž mnohem otevřeněji – a právě takto se rodí geniální nápady. Obzvlášť v současné době je navíc velmi složité stát se špičkou v daném oboru; potřebujete k tomu pevnou vůli a ochotu věnovat tisíce hodin do zdokonalování v konkrétní oblasti. Pokud ale dokážete zajímavě propojit několik oborů, stáváte se rázem jedinečným a spousta potenciálních zaměstnavatelů na vás bude zvědavá. Nemluvě o tom, že se zvyšuje i šance na to, že budete moci více pracovního času trávit způsobem, který vás vyloženě baví a naplňuje (v případě dnešních mileniálů tedy vlastně zcela zásadní podmínka).

Doba, kdy se měl člověk naplno věnovat jednomu směru a ostatní zahodit, je už, zdá se, pryč. Nyní se vyplatí stavět téměř na čemkoli, co člověku buď přirozeně jde od ruky, nebo ho nezanedbatelně baví. A to je fascinující příležitost pro nás všechny.

Text: MS

Reklama
Reklama