Česká Tatra plus skvělé francouzské dělo rovná se nová zbraň pro naši armádu!

Francouzská houfnice Caesar už nějakou dobu slouží v několika armádách světa. Teď se představila její nejnovější verze a je v ní kus českého hardwaru.
Caesar - Obrázek 5
Caesar - Obrázek 5

reklama

Je to jen pár dní, co francouzská zbrojovka Nexter Systems představila na výstavě Defence and Security Equipment International 2015 v Londýně nejnovější provedení výkonné samohybné houfnice Caesar (CAmion Equipé d'un Système d'ARtillerie). Pro nás je zajímavé, že Nexter znovu sáhl po podvozku kopřivnické automobilky a houfnici umístil na vojenský automobil Tatra T-815-7. Je to o to zajímavější, že Nexter na tatrováckém podvozku postavil i těžké obrněné vozidlo Titus, které nabízí české armádě.

Česká armáda v posledních letech modernizuje své vybavení a zbraně, ovšem co se týče dělostřelectva, je jeho stav velmi neutěšený. Před pár roky byly bez náhrady vyřazeny raketomety RM-70, takže česká armáda má nyní ve výzbroji pouze samohybné houfnice Dana vz.77. Ty neprošly žádnou modernizací, přitom konstrukčně spadají do 70. let minulého století a jejich ráže není kompatibilní se standardy NATO. Proto se velení armády začíná poohlížet po moderních dělostřeleckých systémech, jež by české dělostřelce posunuly do 21. století. A caesar by mohl být vhodným kandidátem, už jen proto, že armádní plánovači neuvažují o dělostřeleckých sestavách na pásových podvozcích.

 

První verze samohybné houfnice Caesar se objevila v roce 1994 a byla dílem zbrojovky GIAT. Tu postupem času pohltil koncern Nexter, který projekt Caesar převzal. Už od počátku byla houfnice konstruována jako vysoce mobilní zbraň využívající podvozku středních nákladních automobilů, ovšem bez účasti francouzských ozbrojených sil. Francouzská armáda ji do své výzbroje zavedla o čtyři roky později, a to na podvozku lehce pancéřovaného Renaultu Sherpa 10 se znakem náprav 6x6. Francie vlastní v současné době 77 caesarů, další desítky kusů si pořídily armády Saúdské Arábie, Indonésie, Thajska a Libanonu.

Dostřel: 42 kilometrů!

Caesar má hlaveň kalibru 155 mm o délce 52 ráží (tedy přibližně 8 m). Disponuje plně automatickým nabíjecím systémem, takže pětičlenná posádka může při střelbě zůstat v kabině. Houfnice však může fungovat i v poloautomatickém režimu, přičemž k obsluze stačí v případě potřeby tři vojáci. Náměr a odměr se nastavuje pomocí hydraulických okruhů, v zadní části je nainstalována sklopná masivní stabilizační opěra. Obsluha caesara má k dispozici digitálně řízenou střeleckou a zaměřovací aparaturu, která využívá kombinaci inerciálního a satelitního navigačního systému. Rychlost střelby dosahuje kadence 6 až 8 ran za minutu, přičemž maximální dostřel s projektily s prodlouženým doletem činí přibližně 42 km. Caesar je však uzpůsoben i pro použití nejmodernějších dělostřeleckých granátů s raketovými motory, které dokáže odpálit až do vzdálenosti 50 km. Paleta munice je velmi široká, takže caesar může působit proti živé síle protivníka, pancéřovaným vozidlům i zodolněným úkrytům. K dispozici je i přesně naváděná munice.

V Londýně představená podoba caesaru je technologickým demonstrátorem nové generace této houfnice. Významnou změnou je použití podvozku se znakem náprav 8x8, což znamená lepší průchodnost terénem (obzvláště to platí v případě podvozku Tatra), ale také větší množství vezené munice. Nexter nabízí možnost namontovat celý dělostřelecký komplet i na podvozky značek Renault, MAN či Sisu, Saúdská Arábie své houfnice objednala s podvozky Mercedes Unimog.

Caesar na podvozku Tatry T-815-7 8x8 uveze 30 kusů munice kalibru 155 mm, starší varianta s podvozkem 6x6 má kapacitu pouze 18 kusů munice. Nexter použil pro nový caesar nejen tatrovácký podvozek, ale také vzduchem chlazený tatrovácký osmiválec o výkonu 300 kW a také poněkud upravenou kabinu z Tatry T-815-7. Zbraň jako taková doznala jen menších úprav, ovšem větší podvozek má za následek zvýšení celkové hmotnosti. Zatímco houfnice zavedená ve francouzské armádě váží zhruba 18 tun, nová verze dosahuje hmotnosti 26 až 30 tun. S podvozkem 6x6 tedy mohl být caesar převážen transportními letouny C-130 Hercules, nový caesar už zvládnou jen větší letouny jako je A-400, C-17 nebo Il-76.

DP

reklama

reklama