Brokolici ano, čokoládu ne. Díky jednoduchému triku děti jedí zdravě

Jak donutit nejmenší děti jíst zdravě? Přesvědčit batolata o rozumnosti nějaké možnosti je občas skoro nemožné, ale s tímhle objevem si budou děti pochutnávat i na brokolici.
Jak přimět děti ke zdravé stravě? Jednoduchým trikem!
Jak přimět děti ke zdravé stravě? Jednoduchým trikem!
unsplash.com

reklama

Přinutit děti ke zdravější stravě, to je pro většinu rodičů i třeba odborníků na stravování ve školách téměř nadlidský úkol. Že je cukr pro děti atraktivní, s tím se nic moc nedá dělat, a tak klíčem k lepším stravovacím návykům může být proniknutí do dětského myšlení. Když totiž dokážeme zjistit, co se jim děje v hlavně, v ideálním světě bychom jim následně mohli i zlepšit životosprávu. A překvapivě může pomoci jazykověda.

Zdravé jídlo díky psychice

Obzvláště s nejmenšími dětmi je domluva o jídle obvykle velmi náročná. Rodiče jim často dávají vybrat jen z několika málo možností a věří, že se děti rozhodují podle své skutečné preference – jenže to často není pravda. Tým pod vedením Emily Sumner z Kalifornské univerzity experimentoval se vzorkem 24 dětí ve věku dvou až dvou a půl let a zjistil nečekaně jednoznačné výsledky spojené s dětským porozuměním.

V prvním experimentu děti odpovídaly na otázku se dvěma možnosti; ve druhém kole byly odpovědi totožné, pouze v prohozeném pořadí. A nakonec si děti vybíraly mezi totožnými možnostmi, jež však byly prezentovány nikoli verbálně, nýbrž pomocí obrázků. A možná už tušíte, kam takový výzkum míří: pokud děti ukazovaly na obrázku, skutečně dokázaly určit to, co chtějí, a odpovědi byly napříč otázkami zastoupeny rovnoměrně (tedy zhruba 50 : 50). Jakmile však děti reagovaly na vyslovené možnosti, zhruba v 80 procentech případů si zvolily možnost druhou – a to bez ohledu na to, o co se přesně jednalo!

Dostat do dětí brokolici možná není zas tak těžké...
Autor: istock.com Dostat do dětí brokolici možná není zas tak těžké...

Brokolice místo čokolády

Podle Emily Sumner tak děti vlastně jen opakují to, co poslední uslyší. Ve věku do tří let ještě nedokážou pracovat s jazykem takovým způsobem, aby jejich verbální volba byla skutečně vědomá a promyšlená. Okamžitě se tedy objevily interpretace, kterak tohoto fenoménu využít pro zdravější životní styl u nejmenších dětí. Když jim totiž dáte vybrat mezi čokoládou a brokolicí, s velkou pravděpodobností si vyberou to druhé – a voilà, zdravá strava je na světě.

V širším kontextu můžeme říci, že u takto malých dětí převažuje efekt novosti (recency effect) nad efektem primárnosti (primacy effect). Zhruba ve věku tří let se toto vytrácí a dětské porozumění jazyku umožňuje rozumnější rozhodování, jež se časem blíží spíše k efektu primárnosti, jenž můžeme pozorovat u dospělých. My si totiž lépe zapamatujeme to, co slyšíme jako první (například první položku v číselné řadě), jedná se o jednu z myšlenkových zkratek, s nimiž musíme počítat. U nejmenších dětí tedy musíme uvažovat o poznání jinak…

reklama

reklama