Black Friday: Kde se vzal útok na psychiku a výzvy k abnormálnímu utrácení. A podlehli jste tomu i vy?

Black Friday není pátek třináctého, ale dávný ekonomický krach, který je dnes zneužíván v rámci konzumu a utrácení.
Black Friday
Black Friday
pixabay.com
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Kde se vzal Black Friday?

Ukřičený skřet Alzák oznamuje, že je tu Black Friday, už hezkou řadu týdnů bez ohledu na to, jaký je zrovna den, a hlas, který měl Křemílek, Vochomůrka a Béda Trávníček mu zdatně přizvukuje. Tím se povedlo slevy, které měly kralovat v krátkém předvánočním období zcela devalvovat. Oč původně šlo? Black Friday totiž netrvá několik týdnů a jeden konkrétní pátek dnes startuje předvánoční šílenství, během kterého jsou lidé schopni si ve „slevové rvačce“ v obchodě smrtelně ublížit. New York Post udává, že mezi lety 2006–2018 došlo během incidentů v rámci Black Friday na 11 mrtvých a 109 zraněných.

Černý pátek se do světa rozšířil z Kanady a Spojených států, takže jak vidno, tahle tradice předvánočních slev, podobně jako třeba Halloween, vůbec není evropská. Její původ se nalézá ve Filadelfii kolem roku 1960. Černý pátek přichází den po svátku Díkůvzdání, který je spojen s masivní konzumací krocanů ne nepodobnou pojídání kaprů během naší štědrovečerní večeře. Díkuvzdání Američané slaví čtvrtý čtvrtek v listopadu a v podstatě startuje předvánoční nákupy. V tuto chvíli se masivní nasazení slev lákajících ke koupi spolu s extrémně silnou reklamní masáží zdá být logické.

Karty k utrácení
Autor: pixabay.com Karty k utrácení

Ostatně i čtvrtý čtvrtek má svou zajímavou historickou souvislost: Velká hospodářská krize, kterou odstartoval pád akcií na newyorské burze v roce 1929, stála za vlnou sebevražd maloobchodníků, kteří přišli o své podnikání. I když se nejhorší vlna převalila a svět se začal vracet do normálních ekonomických kolejí, přece jen výdělky nebyly tak silné, jak by si mnozí představovali. Lidé nenakupovali ani v předvečer vánočních svátků, krize byla přece jen v příliš živé historické paměti a brzdila pyšné rozhazování. Proto maloobchodníci požádali prezidenta Franklina D. Roosevelta, aby oslavu dne Díkuvzdání přesunul na čtvrtý listopadový čtvrtek, čímž se „prodloužila“ nakupovací sezona. Vzniklo totiž čtyřdenní „volno“, na které mířila reklamní a slevová „masírka“.

Marketing Black Friday

Akce je marketingovým produktem vydávaným za tradici podobně jako například „tradice“ Svatomartinského vína, které by se mělo prodávat, oslavovat a pít od 11. listopadu, ideálně v 11 hodin dopoledne. Samotné hledání názvu Black Friday vede do Filadelfie, kde tímto termínem označovali policisté den dopravních kolapsů, které nastaly po vyhlášení slev. Jiný “černý pátek“ nastal roku 1868, kdy se zhroutil trh s americkým zlatem. Aktuální hromadné slevové akce obchodních řetězců začínající v pátek s sebou dokonce v USA nesou fenomén simulovaných nemocí. Čtvrteční den díkuvzdání je státní svátek, tedy volno, v pátek jsou slevy a kdo se jich nezúčastní, o ty nejlepší kousky přijde, a následuje sobota a neděle. Jenže pátek je normální pracovní den, takže se v pátek objevilo podezřele mnoho jednodenních „nevolností“.

Původně byly slevy motivány snahou, ať si opatrní šetřílci koupí aspoň něco. Aktuálně je situace přesně opačná. Cílem je prodat cokoliv, v době nadbytku se neláká na zboží nutné a potřebné, ale moderní, nové (nová kolekce), bez ohledu na to, že staré ještě slouží. Už není  ale „in“. Kávovary se neprodávají proto, že umí uvařit kávu, ale umí uvařit kávu, která má styl, ať už to znamená cokoliv.

Dnes je slevová akce namířená směrem do hlubin peněženek nakupujících, což mimo jiné znamená, že sleva vůbec nemusí být ve výši udávané na cenovce. Běžným trikem je výrobek krátkodobě předražit a na cenovku dát slevu, která cenu sníží buď do původní výše, nebo jen kousek pod ni. Jenže opticky vypadá sleva lákavě a... nekupte to, když je to tak levné. Je-li výrobek zlevněn o 80 procent, musí být něco špatně. I obchodník se přece snaží vydělat. Pokud se nejedná o model, který je zastaralý a vlastně už neprodejný. Kdo by si například koupil televizi, která není připravena na přechod jiného typu vysílání, například DVBT2, a bude tedy velmi brzy k ničemu?

Text: Topi Pigula

Reklama
Reklama