Bizarně luxusní! První výletní parník, který je větší než letadlové lodě

Jsme zvyklí, že největší stroje bývají vojenské. Dá se to předpokládat hlavně u lodí, nicméně největší osobní lodí světa je gigant Harmony of the Seas.
Harmony of the Seas kotvící v Rotterdamu
Harmony of the Seas kotvící v Rotterdamu
Wikimedia Commons/kees torn
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Gigantické plovoucí město pojmenované Harmony of the Seas spustili na vodu 9. června 2015 ve francouzských loděnicích v Saint-Nazaire. Jde o nejdelší osobní loď na světě, která se svou tonáží 227 000 tun vyrovná největším americkým letadlovým lodím. Harmony of the Seas vyplula na svou první plavbu v květnu 2016 – nejprve vozila turisty po západním Středomoří, později se přesunula do Karibiku. Aktuální pozici, rychlost lodi a další údaje můžete sledovat prostřednictvím MarineTraffic.

Harmony of the Seas je už dva roky největší osobní lodí na světě
Harmony of the Seas je už dva roky největší osobní lodí na světě
Wikimedia Commons/kees torn

Gigant patřící do třídy Oasis, jež zahrnuje všechny největší osobní lodě současnosti, se začal stavět v září 2013. Jeho provozovatel Royal Caribbean Cruises se rozhodl pořídit si jej jako třetí a největší z třídy Oasis o rok dříve. Se svou délkou 362 m je Harmony of the Seas o dva metry delší než sesterské lodě Allure of the Seas a Oasis of the Seas, šířka paluby činí 66 m a na výšku má 70 m. Jen pro srovnání, nejnovější americká letadlová loď USS Gerald R. Ford měří na délku „jen“ 337 m.

Harmony of the Seas je konstruována tak, že zvládne bez úhony plavbu na rozbouřeném moři s vlnami vysokými až 12 m a rychlostí větru rovnající se hurikánu. Není tedy divu, že ponor trupu může dosahovat až 9 m.

Největší, nejrychlejší a nejspolehlivější lodě světa můžete obdivovat v dokumentu Síla strojů dnes ve 22.05.

Hlavně aby bylo dost záchranných člunů

Loď má 16 palub, které ve svých kajutách pojmou 5479 cestujících, obsluhuje ji posádka čítající na 2394 členů. Takové množství lidí si vyžádalo instalaci 18 velkých záchranných člunů (každý pojme 370 lidí) a většího množství nafukovacích člunů.

Paluby doplňuje velká promenáda inspirovaná Coney Islandem a tzv. centrální park – tento koncept je společný všem lodím třídy Oasis. Celá loď je vlastně plovoucím městem s parkem, živými stromy a trávou, množstvím restaurací, barů (některé dokonce s robotickou obsluhou), klubů, obchodů, hřišť, atrakcí, toboganů, bazénů, tančíren, sálů, kin, divadel atd. Samozřejmě nechybí ani široká nabídka služeb, bez kterých se člověk na dlouhé plavbě neobejde.

Obrovité plovoucí monstrum a veškeré jeho vybavení samozřejmě spotřebuje nebývalé množství elektrické energie. K pohonu lodě samé i jejího vybavení slouží šest obrovských dieselových motorů finské výroby Wärtsilä, tři jsou šestnáctiválce, každý o výkonu 18 860 kW, tři pak dvanáctiválce, každý o výkonu 13 860 kW. Jejich síla se mění na elektrickou energii, která pak napájí veškeré elektrické vybavení lodi včetně vodních trysek s lodními vrtulemi o průměru 6 m. Loď má pod trupem hned tři a jsou otočné, takže nepotřebuje žádná tradiční směrová kormidla.

Výkon celého sytému je tak působivý, že se Harmony of the Seas může pohybovat rychlostí až 46 km/h, za což by se nestyděla většina velkých válečných plavidel.

DP

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama