Američané vyrobili letadlo budoucnosti. Má iontový pohon a nepotřebuje vrtuli ani trysky

Tato zpráva se nedá označit jinak než jako přelom. Letadlo budoucnosti totiž už opravdu existuje – vypadá sice jako ze Star Treku, ale je plně funkční.
Bude toto letadlo budoucnosti?
Bude toto letadlo budoucnosti?
MIT
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Budoucnost je teď

Že to není žádná novinářská kachna, dokazuje už jen zdroj této zprávy – je jím nejprestižnější vědecký časopis světa, Nature. Právě v něm tým vedený inženýrem Steven Barrettem z neméně slavné bostonské univerzity Massachusetts Institute of Technology (MIT) popsal, jak vznikl prototyp letadla poháněného novým „elektroaerodynamickým pohonem“.

Vědci z MIT jsou si svým objevem víc než jistí. „Budoucnost létání by neměla být ve strojích s vrtulemi a turbínami,“ oznámil Barrett světu. „Měla by být mnohem podobnější Star Treku“, s modrou září a schopností tiše klouzat vzduchem,“ představil svou vizi. Až doposud nic takového nebylo možné, prostě proto, že zatím neexistovaly potřebné technologie. Sice se o antigravitaci, vznášení se na elekromagnetickém polštáři a podobných revolucích v létání sní už nejméně sto let, technický pokrok nic podobného neumožňoval. Až doposud...

Letadlo o váze necelých tří kil

Experti z MIT pracovali na tomto objevu tři roky. Za tu dobu vytvořili prototyp letadla s rozpětím křídel kolem pěti metrů ale s hmotností pouhých 2,45 kilogramů. Mělo po křídlech rozmístěnou spoustu tenoučkých elektrod; na jejich přední části je umístěný tenký drátek, na zadní části zase takzvaný aerofoil, což je vlastně zvlněný povrch, který se má starat o vztlak.

Tenké drátky jsou v přední části jsou nabité kladně na 20 tisíc voltů, aerofoil vzadu zase záporně na 20 tisíc voltů. Díky tomu vzniká silné elektrické pole. Ve přední části jsou elektrony odstraňovány z molekul dusíku ve vzduchu, aby tam vznikaly ionty. Ty jsou pak urychlovány v zadní části, díky čemuž vzniká iontový vítr, který žene letadlo nahoru a vpřed. „Základní myšlenka je, že když ionizujete vzduch, což znamená, že z něj odstraníte elektron, můžete tak vzduch urychlit pomocí elektrického pole,“ vysvětlil složitou fyziku jednoduše Barrett. „Je to jako ta síla, kterou získáte, když si třete balónek o hlavu.“ V průběhu deseti testovacích letů bylo toto letadlo schopné úspěšně překonat vzdálenost přes 60 metrů; trvalo mu to kolem 12 sekund – aby let nenarušoval vítr nebo jiné vnější okolnosti, probíhaly testy v pronajaté tělocvičně.

Podívejte se na první let prototypu

První cvičný let nového typu letadla - prototyp v tělocvičně

Rychleji znamená efektivněji

Systém je velmi neefektivní, ale to platí především u nízkých rychlostí, které je zatím stroj schopný vyvinout. Čím vyšší dosažená rychlost, tím efektivitu motoru stoupá: Pokud by se podařilo dosáhnout rychlosti kolem 1080 kilometrů za hodinu, pak by byl tento motor už o padesát procent efektivnější než klasický tryskový motor. Tento motor je svými vlastnostmi značně podobný tomu, jak fungují iontové motory u některých vesmírných plavidel – a není to žádná náhoda, ale úmysl. „Opravdu jsou tak značné podobnosti,“ komentoval Barrett. Ale tyto vesmírné stroje jsou založené na ionizování paliva, například značně drahého xenonu. Letoun, který vymysleli v MIT, ale palivo nepotřebuje, stačí mu jen drobná lithiová baterie.

Nové motory pro pohon dronů?

Na tuto otázku nelze úplně přesvědčivě odpovědět; technologie prototypu je totiž zatím značně omezená. Ale podle Barretta jsou její možnosti značné a velmi vzrušující. Pro klasická velká letadla bude ještě dlouho, a možná dokonce navždy, nepoužitelný, ale už brzy by se dal využít pro pohon malých dronů. Kromě úspory energie by to přineslo také značné omezení jejich hlučnosti a také nebylo třeba vybavovat je vrtulemi, jako doposud.

Mezitím pokračují testy – vědci už letoun kontrolují pomocí dálkového ovládání. A že letadlo vydrží ve vzduchu jen 12 sekund? Když bratří Wrightové poprvé vyzkoušeli první letadlo v roce 1904, ve vzduchu se udrželo dokonce jen 11 sekund...

Text: MK
 

Reklama
Reklama