Výročí 25. 3. 1901 – z továrny vyjel první vůz s označením Mercedes

Před 118 lety se na trhu objevil první vůz s označením Mercedes 35hp. A zrodila se legenda.
Stačí říct jen... Mercedes
Stačí říct jen... Mercedes
pixabay.com
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Mercedes – zrod legendy automobilového průmyslu

Gottlieb Daimler a Wilhelm Maybach založili v Bad Cannstattu v roce 1890 továrnu na výrobu spalovacích motorů a automobilů. Oba pánové byli skvělými konstruktéry, kromě jiného sestrojili v roce 1885 první motocykl a o rok později také první čtyřkolový automobil poháněný spalovacím motorem. Vylepšený model vozu značky Daimler pak v roce 1899 s úspěchem představili v Paříži. Gottlieb Daimler o konstrukci svého motoru, resp. budoucím obchodním úspěchu z počátku značně pochyboval a řekl: „Náš motor je dobrý, ale pro průmyslovou výrobu zatím není zralý. A hlavně – Německo nemůže mít pochopení pro tento převratný vynález, který je příliš mladý pro naše těžkopádné krajany.“ 

I když zakladatelé firmy Gottlieb Daimler a Wilhelm Maybach byli skvělými konstruktéry a obchodníky, za fenomenálním úspěchem jejich vozů stojí někdo úplně jiný. V roce 1896 navštívil jejich továrnu rakousko-uherský generální konzul v Nice Emil Jellinek, který se ve svých podnikatelských aktivitách věnoval mimo jiné i prodeji automobilů a byl vášnivým automobilovým závodníkem. Inovátorský přístup Gottlieba Daimlera a Wilhelma Maybacha se mu líbil, a proto od nich koupil vůz s označením Phönix 8 PS. Jednalo se o automobil s dvouválcovým motorem a s maximální konstrukční rychlostí 24 km/h. I když s ním v roce 1899 vyhrál několik závodů na Francouzské riviéře, nebyl spokojen. Byl to vlastně Emil Jellinek, který svými pozměňujícími návrhy přímo přispěl k výrobě prvního automobilu poháněného čtyřválcovým motorem s výkonem 35 koňských sil a konstrukční rychlostí 40 km/h na světě. Emil Jelínek měl jednu podmínku. Trval totiž na tom, aby nový vůz byl pojmenován podle jeho dcery Mercedes. 

Gottlieb Daimler se bohužel uvedení nového vozu Mercedes 35 PS na trh nedožil. Zemřel téměř přesně rok před jeho oficiálním představením veřejnosti 6. března 1900. Mercedes 35 PS je považován za vůbec první automobil moderního typu na světě a na trhu se objevil právě před 118 lety 25. března 1901. Emil Jellinek slavil s tímto vozem nemalé sportovní i obchodní úspěchy. Není tedy divu, že se mu dostalo nemalého uznání a byl požádán, aby se v roce 1902 stal čelenem představenstva firmy DMG, která začala používat obchodní značku Mercedes na všechny své nové vozy. 

A co bylo dál? 

Když v roce 1903 vyhořela výrobní hala v Bad Cannstattu, bylo nutné přestěhovat výrobu do Untertürkheimu. Výroba motorů postupně ustupovala vývoji a produkci nových a dokonalejších vozů. Automobily s šestiválcovými motory se poprvé objevily v roce 1907. V tomtéž roce nabídla firma vůbec první terénní vozidlo s náhonem na všechna čtyři kola Dernburg-Wagen v dějinách. Vůz byl pojmenován podle ministra zahraničních věcí pro německé kolonie Bernharda Dernburga, který jej testoval v Africe. 
Výsledky první světové války značně ztížily podmínky pro podnikání v automobilovém průmyslu. Navzdory všem problémům, které se v souvislosti s ekonomickým úpadkem Německa objevily, přišla firma DMG v roce 1921 s převratnou novinkou. Na trh byl v té době uveden první sériově vyráběný automobil s přeplňovaným motorem vybavený tzv. Rootsovým objemovým kompresorem, který dokázal zvýšil výkon motoru z 25 koní na 40 při obsahu válců pouhých 1,6 litru. 

Dnes bychom možná řekli, že se jednalo o „sňatek z rozumu“, ale i přes nesporné úspěchy firmy DMG muselo na roztříštěném německém trhu dojít k počáteční spolupráci a následně i v roce 1926 ke sloučení se společností Benz & Cie a vzniku nové společnosti Daimler-Benz AG. Nové automobily od té doby nesly dnes světoznámou značku Mercedes-Benz. Představenstvo nové firmy se hned na počátku shodlo i na ochranné známce, kterou je dodnes trojcípá hvězda představující zemi, vodu a vzduch a obkroužená tradičním vavřínovým věncem Karla Benze. 

Text: David Hainall

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama