Výročí 17. srpna 1807 – premiérovou jízdou parníku Clermont začala romantika paroplavby

Dnes už jsou parníky velmi retro záležitostí. Ale před 210 lety byly žhavou novinkou.
Replika prvního komerčního parníku Clermont
Replika prvního komerčního parníku Clermont
United States Library of Congress's

Hudson

Řeka Hudson pramení v Adirondack Mountains a její celková délka činí 507 km. Teče ze severu na jih skrz východní New York. Naposledy se dostala do povědomí světové veřejnosti 15. ledna 2009, kdy na její hladině nouzově, ale bezpečně přistál let US Airways č. 1549, jež byl na každodenním komerčním letu na trase LaGuardia Airport (New York) – Charlotte – Seattle. Tehdy bylo na palubě 155 lidí. Ovšem její sláva z hlediska technického pokroku se začala psát mnohem dříve.

Spojení peněz politiky a vynálezu

Vzpomínáte na českou komedii Marečku, podejte mi pero, v níž student Svátek večerní školy potřebuje při přemýšlení chodit a při zkoušení tvrdí, že “parní stroj vynalezený ve století osmnáctém, zaznamenal pronikavý vývoj ve století devatenáctém. Devatenácté století proto také nazýváme stoletím páry“. Měl pravdu a první jízda parníku North River široce přezdívaném Clermont je toho důkazem. Jeho stavbu finančně zaštítil bohatý investor a politik Robert Livingston, technickou stránku věci měl na starosti vynálezce a podnikatel Robert Fulton. Díky svému postavení, známostem a právnickému vzdělání se povedlo Livingstonovi získat od zákonodárce v New Yorku výhradní právo na parní navigaci na řece Hudson. S  Fultonem se dohodl na tom, aby využil svého monopolu na řece Hudson River a vytvořil větší verzi parníku pro komerční službu. V malém modelu už měl Fulton parník vyzkoušený na vlnách pařížské Seiny. Šlo jen o to dotáhnout myšlenku do finální realizace. Pokud by se ukázalo, že kolesový parník plavbu vydrží, tak byl zisk v podstatě zajištěný.

Plánovaná osobní doprava odstartovala 4. září 1807. Parník odjížděl z New Yorku v sobotu v 18.00 a vrátil se z Albany ve středu v 8.00 ráno, což znamenalo 36 hodin na každou cestu.

Technické parametry

Fultonova zveřejněná specifikace lodi byla následující:

Délka: 142 stop (43 m)

Maximální šířka: 18 stop (4,3 m)

Maximální výška: 62 metrů (19 m)

Hloubka: 7 stop (2,1 m)

Výtlak: 121 tun

Průměrná rychlost: 7,5 mil za hodinu

Úspora času: 150 mil za 32 hodin

Průměr koles: 4,6 m při šířce 1,2 m

Spodní část lodi nechal Fulton tesaře udělat ze žlutých borovicových prken o tloušťce 1,5 palce, spáry byly vylity bílým olovem. Na ostatní dřevěné části se využilo dřevo ze smrku. Loď měla tři kajuty s 54 lůžky, kuchyň, spižírnu, komoru, bar a stevardovu místnost

 „Když parník Roberta Fultona Clermont zvládl v roce 1807 jízdu (správně by mělo být plavbu, pozn. autora) po řece Hudson z New Yorku do Alabany za 32 hodin, upozornilo to na problém spojení s Velkými jezery a říčními toky Mississippi a Ohio,“ píší autoři knihy Dějiny USA. Následovala éra výstavby kanálů, Clermont jen ukázal, jak důležitá, efektivní a časově úsporná může lodní doprava být. Byl první, následovaly další, technicky vyspělejší, ale Clermont byl ve Fultonově podání prostě průkopník. O deset let později od první plavby se na amerických řekách plavilo již na 130 parníků.

Text: Topi Pigula

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama