Výročí 17. 12. 1903 – den kdy lidstvu narostla křídla 

Před 115 lety bratři Wrightové změnili svět, když uskutečnili historicky první let letadlem.
Originál letadla bratří Wrightů
Originál letadla bratří Wrightů
RadioFan
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Od kol přes kluzáky k opravdovému letadlu 

Bratři Orville a Wilbur Wrightovi vyrůstali a pracovali v Daytonu na jihozápadě amerického státu Ohio, kde si otevřeli si dílnu, v níž se zprvu se zaměřovali jen na opravy jízdních kol. Jejich podnikání ale zanedlouho zásadně změnilo. V roce 1872 se totiž rozhodli, že jízdní kola budou nejen opravovat, ale hlavně je i navrhovat a vyrábět. Svou firmu pojmenovali jako „Wright Cycle Company“ a nutno říci, že se jim podnikání dařilo, takže mohli zisky investovat do svých experimentů s létáním. Jejich předchůdci se zaměřovali převážně na zvýšení výkonu. Orville a Wilbur Wrightovi šli cestou zdokonalování řízení letadla a nejspíš právě proto byli úspěšní v oblasti letectví.

Historicky první let - Kitty Hawk ve vzduchu
Historicky první let - Kitty Hawk ve vzduchu
John T. Daniels

Jako zcela zásadní věc se jeví aktivita jejich zaměstnance Charlie Taylora, který postavil aerodynamický tunel, v němž mohli otestovat přes 200 různých tvarů křídel. Výsledky tohoto testování pak zaznamenávali do vlastních tabulek. Od roku 1899 se zabývali konstrukcí kluzáků. Vývoj letadla s vrtulí a vlastním motorem přišel až o něco později.

Na svých kluzácích používali velmi složitý systém nazvaný „wing warping“ („kroucení křídel“) v němž pilot držel ve svých rukou dráty a měnil zakřivení křídel a tím i vztlak, který dokázal zvednout křídlo do vzduchu. Zatažením za dráty také mohl křídlo naklonit a zatočit. V roce 1900 změnili místo pro testování svých kluzáků a dále pokračovali na písečné duně Kill Devil Hill v severní Karolíně. Jejich poslední kluzák Wright Glinder roku 1902 již měl nový revoluční způsob řízení kolem tří os, jehož princip využívají i dnešní letadla. Zkroucení křídla umožňovalo naklápění doprava nebo doleva, přední výškové kormidlo zabezpečovalo možnost klesání nebo stoupání a zadní směrovka pak zajišťovala zatáčení kolem svislé osy. Tento způsob řízení si také nechali patentovat. 

Den, kdy lidstvo dostalo křídla
Den, kdy lidstvo dostalo křídla
Volné dílo

Letadlo těžší než vzduch - vznik legendy 

Psal se rok 1903, když světlo světa spatřil jejich legendární stroj Wright Flyer, přezdívaný buď Flayer I nebo také Kitty Hawk. Vyrobili si svou vlastní vrtuli a na svou dobu malý a lehký motor vážící „jen“ 77 kg s nebývale vysokým výkonem 12 koňských sil (9kW). Motor k převodu sil používal řetěz z bicyklu. 

Dnem jejich trumfu poblíž kopce Kil Devil Hill na pobřeží Severní Karolíny se stal 17. prosinec roku 1903. Orville Wright na tento den později vzpomínal: "Když jsme se toho sedmnáctého probudili, louže vody, které zůstaly okolo tábora z minulých dešťů, byly pokryty ledem. Vítr dosahoval rychlosti 10 - 12 metrů za vteřinu. Mysleli jsme si, že se časem trochu utiší, a tak jsme ještě nějakou dobu zůstali uvnitř. Ale v deset hodin, kdy vítr byl stále stejně svěží jako dřív, jsme se rozhodli, že bude přece jenom nejlepší odstartovat. Dali jsme signál přátelům ze záchranné stanice. Wilbur uskutečnil neúspěšný pokus čtrnáctého, a proto při dnešní zkoušce přišla řada na mne. Jakmile se motor během několika minut zahřál, uvolnil jsem drát, který držel stroj u kolejnice, a on vyrazil proti větru. Wilbur běžel po straně a držel křídlo, aby udržovalo rovnováhu na koleji. Na rozdíl od pokusu ze čtrnáctého, který probíhal za bezvětří, musel teď stroj překonávat rychlost větru asi 43 kilometrů za hodinu, a proto startoval velmi pomalu. Wilbur byl schopen držet krok s aeroplánem, dokud se na konci dvanáctimetrové koleje nezvedl vzhůru. Jeden ze záchranářů si stoupl ke kameře právě v okamžiku, kdy se stroj dostal do výšky něco přes půl metru, a pořídil snímek. Velmi pomalá rychlost letu nad zemí je zřetelně jasná podle Wilburovy postavy. Let probíhal dost nejistě - zavinil to zčásti velký vítr a zčásti moje malá zkušenost s ovládáním tohoto stroje."

Dne 17. prosince uskutečnili bratři Wrightové celkem čtyři úspěšné pokusy s tím, že v řízení letadla poctivě střídali a každý vzlétl 2x. První Orvillův let měřil 39 metrů a trval 12 sekund a během tohoto letu také vznikla jejich nejznámější fotografie. Wilbur Wright uletěl vzdálenost 279 m a ve vzduchu strávil 59 vteřin. 

Orville Wright o tomto letu později řekl: „Byl první let v dějinách světa, při němž se stroj nesoucí člověka vlastní silou do vzduchu a letěl, aniž ztrácel rychlost, a nakonec přistál na místě položeném stejně vysoko, jako bylo místo startu“. První lety pozorovali čtyři záchranáři a jeden malý chlapec a byli tak svědky vpravdě historické události. Netrvalo dlouho a Orville a Wilbur Wrightovi podali žádost o patent na své letadlo. Až do roku 1908 zastavili další pokusy o létání. Říká se, že se báli o vyzrazení svých konstrukčních nápadů a vylepšení. Nic to ale nemění na tom, že za jejich úspěchem stála dlouhá a systematická práce a že napsali jednu z prvních kapitol dějin letectví. 
Tex David Hainall 

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama