Výročí 16. 12. 1982 - Zemřel Colin Chapman, konstruktér, který navždy změnil svět formule 1

Zakladatel automobilky Lotus udělal se svými lehkými monoposty díru do světa automobilových závodů
 1964 Lotus Climax 25
1964 Lotus Climax 25
Pexels
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Zakladatel automobilky Lotus udělal se svými lehkými monoposty díru do světa automobilových závodů

Ačkoliv nastoupil s monopostem formule 1 pouze do jedné Grand Prix. Stal se Colin Chapman legendou v této závodní sérii. Nebyl to závodnický talent, ale jeho vizionářské schopnosti a touha po vítězství jeho vozů, které ho proslavily. 

Letectví změnilo automobilový sport

Chapmana uchvacovala rychlost od mládí a nebylo divu, že v roce 1949 dostudoval strukturální inženýrství a dokonce nějaký čas sloužil jako pilot v letecké armádě jejího veličenstva. Láska pro letectví mu vydržela celý život, ale objevila se nová výzva - automobilové závody. 

Chapman v roce 1948 sestrojil svůj první vůz s názvem Mark 1 Lotus a od té doby bylo jasné, kam jeho další kariéra bude směřovat. Touha po vítězství jeho vozů ho provázela až do jeho úmrtí v roce 1982. Ale vraťtme se do konce padesátých let, kdy se mladému Chapmanovi teprve otevírá okénko do velkého světa závodů formule 1. 

Graham Hill v kokpitu
Autor: Lothar Spurzem Graham Hill v kokpitu

Britské monoposty byly v prvních ročních Grand Prix neúspěšné. Tehdy dominovaly především automobilky Alfa Romeo a Ferrari s “robustními” předválečnými monopostyt. A právě konec této dekády přinesl osvětu v konstrukci monoposů. Cestou bylo monoposty odlehčit, aby mohly dosahovat co největší rychlosti. 

Italské automobilky v tomto ohledu zaspaly a Colin Chapman si tuto novinku přivlastnil a upravil ji téměř k dokonalosti. Výsledkem bylo první monokové šasi na světě. Chapman se od počátku své konstruktérské kariéry inspiroval u letectví. Odtud vzešel i tento nápad, stejně tak jako použít lehké hliníkové slitiny na svaření rámu šasi. Díky tomu vzniknul v roce 1962 monopost formule 1 s názvem Lotus 25 se kterým o rok později Jim Clark vyhrál celé mistrovství světa. Dodnes se monokové šasi, i když z jiných materiálů, ve formuli 1 používá a tudíž Colin Chapman zůstává nepřekonán v tomto odvětví.

Reklama mění design monopostů

Colin Chapman s Jimem Clarkem spolu dosáhli dvou titulů mistra světa jezdců i konstruktérů v letech 1963 a 1965. Ani úmrtí Jima Clarka v roce 1968 nezastaví tým Lotus od dalšího vítezství, tentokrát s jezdcem Grahamem Hillem. To už je období, kdy se formule 1 během jedné dekády opět nenávratně změnila.

Do roku 1967 byly barvy monopostů zcela jasně “nalajnovány”. Britové používali zelenou, Italové červenou, Němci stříbrnou a Francouzi modrou barvu svých monopostů při závodech. Colin Chapman tuto skutečnost změnil v roce 1967. V tomto roce poprvé v historii jeho Lotusy nebyly zelené, ale zlatočervené. Stalo se tak díky sponzorství od společnosti Golden Leaf Tobacco. Tento krok přinesl do světa formule 1 velké množství peněz a změnil ji navždy. Každá velká společnost chtěla prezentovat své logo na “nejrychlejších” monopostech na světě.

Colin Chapman byl rozhodně velkým inovátorem, a i když možná nebyl první se svými konstrukčními řešení monopostů, tak je dokázal vždy udělat lépe, aby jeho Lotus dosáhl vítězství. 
My můžeme být za jeho talent rádi. Už jen proto, že představit si Lotus Ayrtona Senny bez zlatočerné barvy a reklamy na tabákovou společnost John Player Special by bylo pro každého fanouška takřka nemyslitelné. Tento muž toho formuli 1 i přes pozdější skandály a brzké úmrtí hodně dal.
Text: Vít Kosina

Reklama
Reklama