17. srpna 2021 00:05

Před 215 lety začala první jízdou parníku Clermont romantika paroplavby

Dnes už jsou parníky velmi retro záležitostí. Před 215 lety ale byly žhavou novinkou!

Legendární řeka Hudson

Řeka Hudson pramení v Adirondack Mountains a její celková délka činí 507 km. Teče ze severu na jih skrz východní New York. Naposledy se dostala do povědomí světové veřejnosti 15. ledna 2009, kdy na její hladině nouzově, ale bezpečně přistál let US Airways č. 1549, jenž byl na každodenním komerčním letu na trase LaGuardia Airport (New York) – Charlotte – Seattle. Tehdy bylo na palubě 155 lidí. Sláva řeky Hudson se však z hlediska technického pokroku začala psát mnohem dříve.

Spojení peněz, politiky a vynálezu

O čem je řeč? O první jízdě parníku North River (široce přezdívaného Clermont), která proběhla 17. srpna 1807. Stavbu Clermontu finančně zaštítil bohatý investor a politik Robert Livingston, technickou stránku věci měl na starosti vynálezce a podnikatel Robert Fulton. Díky svému postavení, známostem a právnickému vzdělání se povedlo Livingstonovi získat od zákonodárce v New Yorku výhradní právo na parní navigaci na řece Hudson. S Fultonem se dohodl na tom, aby na řece využil svého monopolu a vytvořil větší verzi parníku pro komerční službu. V malém modelu už měl Fulton parník vyzkoušený na vlnách pařížské Seiny. Šlo jen o to dotáhnout myšlenku do finální realizace. Pokud by se ukázalo, že kolesový parník plavbu vydrží, tak byl zisk v podstatě zajištěný.

Všechno nakonec klaplo a 4. září 1807 byla odstartována plánovaná osobní doprava. Parník Clermont odjížděl z New Yorku vždy v sobotu v 18:00 a vrátil se z Albany ve středu v 8:00 ráno, což znamenalo 36 hodin na každou cestu.

Technické parametry

Fultonova zveřejněná specifikace lodi byla následující:

Délka: 142 stop (43 m); Maximální šířka: 18 stop (4,3 m); Maximální výška: 62 metrů (19 m); Hloubka: 7 stop (2,1 m); Výtlak: 121 tun; Průměrná rychlost: 7,5 mil za hodinu; Úspora času: 150 mil za 32 hodin; Průměr koles: 4,6 m při šířce 1,2 m

Spodní část lodi nechal Fulton tesaře udělat ze žlutých borovicových prken o tloušťce 1,5 palce, spáry byly vylity bílým olovem. Na ostatní dřevěné části se využilo dřevo ze smrku. Loď měla tři kajuty s 54 lůžky, kuchyň, spižírnu, komoru, bar a stevardovu místnost

Když parník Roberta Fultona Clermont zvládl v roce 1807 jízdu (správně by mělo být plavbu, pozn. autora) po řece Hudson z New Yorku do Alabany za 32 hodin, upozornilo to na problém spojení s Velkými jezery a říčními toky Mississippi a Ohio,“ píší autoři knihy Dějiny USA. Následovala éra výstavby kanálů, Clermont jen ukázal, jak důležitá, efektivní a časově úsporná může lodní doprava být. Byl první, následovaly další, technicky vyspělejší, ale Clermont byl ve Fultonově podání prostě průkopník. O deset let později od první plavby se na amerických řekách plavilo již na 130 parníků.

Topi Pigula

redaktor FTV Prima

Všechny články autora

Populární filmy na Prima Zoom