Výročí: 16. prosince 1982 zemřel Colin Chapman, konstruktér, jenž navždy změnil svět formule 1

Zakladatel automobilky Lotus udělal se svými lehkými monoposty díru do světa automobilových závodů. Jezdí se s nimi dodnes.
Lotus 25 z roku 1964
Lotus 25 z roku 1964
CC0 / Pexels

reklama

Ačkoliv nastoupil s monopostem formule 1 pouze do jedné Grand Prix, stal se Colin Chapman legendou v této závodní sérii. Neproslavil ho přitom jeho závodnický talent, ale jeho vizionářské schopnosti a touha po vítězství jeho vozů.

Letectví změnilo automobilový sport

Chapmana uchvacovala rychlost od mládí a nebylo divu, že v roce 1949 dostudoval strukturální inženýrství, a dokonce nějaký čas sloužil jako pilot v letecké armádě Jejího Veličenstva. Láska pro letectví mu vydržela celý život, ale objevila se nová výzva – automobilové závody. 

Chapman v roce 1948 sestrojil svůj první vůz s názvem Mark 1 Lotus a od té doby bylo jasné, kam jeho další kariéra bude směřovat. Touha po vítězství jeho vozů ho provázela až do jeho úmrtí v roce 1982. Ale vraťme se na konec padesátých let, kdy se mladému Chapmanovi teprve otevírá okénko do velkého světa závodů formule 1. 

Graham Hill v kokpitu
Autor: Lothar Spurzem Graham Hill v kokpitu

Britské monoposty byly v prvních ročnících Grand Prix neúspěšné. Tehdy dominovaly především automobilky Alfa Romeo a Ferrari s “robustními” předválečnými monoposty. A právě konec této dekády přinesl osvětu v jejich konstrukci. Cestou bylo monoposty odlehčit, aby mohly dosahovat co nejvyšší rychlosti. 

Italské automobilky v tomto ohledu zaspaly a Colin Chapman si tuto novinku přivlastnil a upravil ji téměř k dokonalosti. Výsledkem bylo první monokokové šasi na světě. Chapman se od počátku své konstruktérské kariéry inspiroval u letectví. Odtud vzešel i tento nápad, stejně tak jako idea použít lehké hliníkové slitiny na svaření rámu šasi. Díky tomu vznikl v roce 1962 monopost formule 1 s názvem Lotus 25, se kterým o rok později Jim Clark vyhrál celé mistrovství světa. Dodnes se monokokové šasi, i když z jiných materiálů, ve formuli 1 používá, a tudíž Colin Chapman zůstává v tomto odvětví nepřekonán.

Reklama mění design monopostů

Colin Chapman s Jimem Clarkem spolu dosáhli dvou titulů mistra světa jezdců i konstruktérů v letech 1963 a 1965. Ani úmrtí Jima Clarka v roce 1968 tým Lotus nezastavilo od dalšího vítezství, tentokrát s jezdcem Grahamem Hillem. To už je období, kdy se formule 1 během jedné dekády opět nenávratně změnila.

Colin Chapman v roce 1965
Autor: CC0 / Joost Evers / Anefo Colin Chapman v roce 1965

Do roku 1967 byly barvy monopostů zcela jasně “nalajnovány”. Britové používali zelenou, Italové červenou, Němci stříbrnou a Francouzi modrou barvu svých monopostů při závodech. Colin Chapman tuto skutečnost změnil v roce 1967. V tomto roce poprvé v historii jeho Lotusy nebyly zelené, ale zlatočerné. Stalo se tak díky sponzorství od společnosti Golden Leaf Tobacco. Tento krok přinesl do světa formule 1 velké množství peněz a změnil ji navždy. Každá velká společnost chtěla prezentovat své logo na “nejrychlejších” monopostech na světě.

Colin Chapman byl rozhodně velkým inovátorem, a i když možná nebyl první se svými konstrukčními řešeními monopostů, tak je dokázal vždy udělat lépe a tak, aby jeho Lotus dosáhl vítězství.

My můžeme být za jeho talent rádi. Už jen proto, že představit si Lotus Ayrtona Senny bez zlatočerné barvy a reklamy na tabákovou společnost John Player Special by bylo pro každého fanouška takřka nemyslitelné.

reklama

Tento článek najdete v těchto speciálech

reklama