Výročí 6. 5. 1994: Den, kdy se pod zemí i mořem spojila Anglie s Francií

Eurotunel není penězovod, ale podmořské spojení Francie a Velké Británie.Tady je příběh jeho vzniku.
Eurostar   vlak projíždějící Eurotunelem
Eurostar vlak projíždějící Eurotunelem
Wikipedia commons
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Je smutnou skutečností, že pod slovem „tunel“ většině Čechů naskočí představa finanční záludnosti. To Britové i Francouzi to mají jinak.

Usnul jsem ve Francii a vzbudil se v ostrovní Británii. A celou dobu jsem nevystoupil z vlaku,“ prohlásil smutný turista, který se na průjezd pod kanálem La Manche moc těšil, ale vinou únavy o něj přišel. Dovnitř vjel ve Coquelles v ve francouzském Pas-de-Calais a vzbudil se při výjezdu ve Folkestone v hrabství Kent.

Miliardy stál a miliony vydělává

Nedá se odolat, v souvislosti s tunelem a tunelováním, napsat alespoň jednu věta o penězích. Tunel, který Britové označují jako Channel Tunnel, zatímco Francouzi ho pojmenovali Le tunnel sous la Manche, má hodnotu 5,5 miliard amerických dolarů, přičemž ročně vydělává kolem 50–60 milionů USD. Snahy spojit pevninskou Francii s ostrovní Anglií se táhnou skrze staletí. Nápad na most se ukázal jako nerealizovatelný už ve fázi pouhopouhého nápadu, takže jediná další „schůdná“ varianta byl tunel. Jenže tunel pod oceánem, což není z hlediska technické realizace ani jednoduchá, ani levná záležitost.

Eurotunel

Ačkoli se slovo „eurotunel“ vžilo jako označení tohoto konkrétního spojení pevniny s ostrovem, faktem je, že pod stejným názvem se skrývá společnost, která byla speciálně založena pro jeho kopání. Nicméně „eurotunel“ společnosti štěstí nepřinesl. Dne 3. srpna 2006 vyhlásila bankrot a požádala o ochranu před věřiteli, vzhledem k tomu že zisky tunelu nepokrývají splácení dluhů za jeho stavbu. Následně došlo k restrukturalizaci na firmu Groupe Eurotunnel. O přibližně půl roku později, 15. ledna 2007, schválil francouzský soud restrukturalizaci firmy, což se setkalo s nevolí britských věřitelů. I našinci mají na poli Eurotunelu své želízko v ohni. Lokomotivy vhodné pro tento tunel byly zkoušeny na českém Železničním zkušebním okruhu Cerhenice.

Portál tunelu po kanálem La Manche na francouzské straně
Portál tunelu po kanálem La Manche na francouzské straně
Billy69150

Bronzová medaile za délku

V nedávné době tunel smutně proslul snahou imigrantů proniknout jím do Velké Británie. Skrze něj vede vysokorychlostní trať, jež se na francouzské straně napojuje na vysokorychlostní trať TGV Nord, Britové mají trať skrz tunel napojenou na rychlostní High Speed 1 (původně Channel Tunnel Rail Link). Tunel je dlouhý 50 km, z toho 38 km je pod mořským dnem, přičemž průměrná hloubka je 45 m pode dnem moře (tedy nikoliv pod hladinou). Od dokončení Gotthardského tunelu v červnu 2016 je Eurotunel třetím nejdelším železničním tunelem na světě, po zmíněném švýcarském Gotthardském tunelu (57 km) a japonském tunelu Seikan (54 km).

6. květen 1994 byl pátek. Na obou stranách nově vybudovaného tunelu byly jak zvědavci, tak televizní štáby. Všichni chtěli mít zaznamenaný buď v paměti, na snímcích, nebo na filmu oficiální první průjezd vlaku skrz vybudovaný tunel pod kanálem La Manche. Otevření tunelu  se zúčastnila královna Alžběta II. a francouzský prezident François Mitterrand. Nicméně známe to i z českých luhů a hájů – přestřižení pásky je sice efektní pro kamery, ale v reálu zase až tak moc neznamená. Je rozdíl mezi dokončením, což je datum vztahující se ke květnu, a otevřením, k němuž došlo o půl roku později.

Text: Topi Pigula

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Tento článek najdete v těchto speciálech