Výročí 6. 5. 1994: den, kdy se pod zemí i mořem spojila Anglie s Francií

Je smutnou skutečností, že pod slovem „tunel“ většině Čechů naskočí představa finanční záludnost. To Britové i Francouzi to mají jinak.
Geologický profil podloží pod kanálem La Manche
Geologický profil podloží pod kanálem La Manche
Wikipedia commons
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama

Usnul jsem ve Francii a vzbudil se v ostrovní Británii. A celou dobu jsem nevystoupil z vlaku,“ prohlásil smutný turista, který se na průjezd pod kanálem La Manche moc těšil, ale vinou únavy o něj přišel. Dovnitř vjel ve Coquelles v ve francouzském Pas-de-Calais a vzbudil se při výjezdu ve Folkestone v hrabství Kent.

Miliardy stál a miliony vydělává

Nedá se odolat, v souvislosti s tunelem a tunelováním, napsat alespoň jednu věta o penězích. Tunel, který Britové označují jako Channel Tunne, zatímco Francouzi ho pojmenovali Le tunnel sous la Manche, má hodnotu 5,5 miliard amerických dolarů, přičemž ročně vydělává v cca kolem 50 - 60 milionů USD. Spojit pevninskou Francii s ostrovní Anglií se táhnout skrze staletí. Nápad na most se ukázal jako nerealizovatelný už ve fázi pouhopouhého nápadu, takže jediná další „schůdná“ varianta byl tunel. Jenže tunel pod oceánem, což není z hlediska technické realizace ani jednoduchá, ani levná záležitost.

Eurotunel

Ačkoli se slovo „eurotunel“ vžilo jako slangové označení tohoto konkrétního spojení pevniny s ostrovem, faktem je, že pod stejným názvem se skrývá společnost, která byla speciálně založena pro kopání založena. Nicméně „eurotunel“ společnosti štěstí nepřinesl. Dne 3. srpna 2006 vyhlásila bankrot a požádala o ochranu před věřiteli, vzhledem k tomu že zisky tunelu nepokrývají splácení dluhů za jeho stavbu. Následně došlo k restrukturalizaci na firmu Groupe Eurotunnel. O přibližně půl roku později 15. ledna 2007 schválil francouzský soud restrukturalizaci firmy, což se setkalo s nevolí britských věřitelů. I našinci mají na poli eurotunelu své želízko v ohni. Lokomotivy vhodné na tento tunel byly zkoušeny na českém Železničním zkušebním okruhu Cerhenice.

Portál tunelu po kanálem La Manche na francouzské straně
Portál tunelu po kanálem La Manche na francouzské straně
Billy69150

Bronzová medaile za délku

V nedávné době tunel smutně proslul snahou imigrantů proniknout skrze něj do Velké Británie. Skrze něj jde vysokorychlostní trať, jež se na francouzské straně napojuje vysokorychlostní trať LGV Nord, Britové mají trať skrz tunel napojenou na rychlostní High Speed 1 (původně Channel Tunnel Rail Link). Tunel je dlouhý 50 km, z toho 38 km je pod mořským dnem, přičemž průměrná hloubka je 45 m pode dnem moře (tedy nikoliv pod hladinou). Od dokončení Gotthardského tunelu v červnu 2016 je Eurotunel třetím nejdelším železničním tunelem na světě, po zmíněném švýcarském Gotthardském tunelu (57 km) a japonském tunelu Seikan (54 km).

6. květen 1994 byl pátek. Na obou stranách nově vybudovaného tunelu byly jak zvědavci, tak televizní štáby. Všichni chtěli mít zaznamenaný, buď v paměti, na snímcích nebo na filmu oficiální první průjezd vlaku skrz vybudovaný tunelem pod kanálem La Manche. Otevření tunelu pro veřejnou se zúčastnila královna Alžběta II. a francouzský prezident François Mitterrand. Nicméně známe to i z českých luhů a hájů – přestřižení pásky je sice efektní pro kamery, ale v reálu zase až tak moc neznamená. Je rozdíl mezi dokončením, což je datum vztahující se ke květnu, a otevření, k němuž došlo o půl roku později.

Text: Topi Pigula

 
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
7