29. dubna 2019 15:00

Zničit asteroid bude těžší, než se myslelo. Existuje nějaká šance?

Naplnění postapokalyptického scénáře není nereálné. Bránit se stále neumíme. Simulace ukázaly zásadní problém.

Střet s asteroidem – nesmírná vesmírná srážka

Pokud se lidstvo jednoho dne samo nezničí, mezi pravděpodobné hrozby nepochybně patří střet planety Země s asteroidem. Může přijít kdykoliv a lidstvo není prozatím na takovou hrozbu nijak připraveno. A jak se zdá, situace se pravděpodobně ani v dohledné době jen tak nezmění. Alespoň takové varování přináší studie z americké Univerzity Johnse Hopkinse. Podle hlavního autora vědecké práce může být zničení blížícího se asteroidu mnohem těžší, než se doposud smýšlelo. „Dříve jsme věřili, že čím je větší objekt, tím bude snadnější ho rozbít, protože větší objekty mají vyšší pravděpodobnost kazů,“ komentoval vedoucí studie Charles El Mir. Nové počítačové simulace ale nastínily úplně jiný scénář.

Nepřesná simulace

Fyzikální zákonitosti běžných materiálů, jako je například kámen, jsou v laboratorních podmínkách většinou dobře známy. Problém ovšem nastává v případě, jakmile je zkoumaný objekt velký jako celé město. Právě takovou velikost běžně mívají asteroidy, které mohou naši planetu zasáhnout. Danou problematiku vědci studují řadu let. Již v roce 2000 vznikl počítačový model, který zohledňoval různé faktory, jako je hmotnost, teplota a křehkost megalomanských asteroidů. Formou pokusů byl simulován pohyb asteroidu o průměru 1 kilometru, jenž dopadá na druhý asteroid o průměru 25 kilometrů při nárazové rychlosti 5 kilometrů za sekundu. Výsledky dřívějších pokusů naznačily, že by byl cílový asteroid takovým nárazem zcela zničen. V rámci aktuálního bádání byl do stejného scénáře nasazen moderní Tongeho-Rameshův model, který mimo jiné ukázal, že předchozí modely nepočítaly s omezenou rychlostí tvorby trhlin. „Naše otázka zněla, kolik energie potřebujeme ke zničení asteroidu a jeho rozbití na kousky?“ komentoval El Mir.

Bezbranné lidstvo

Modelové simulace prozradily, že po nárazu nezbude z asteroidu pouze „hromada sutin“, jak se původně předpokládalo. Namísto toho si zasažený asteroid zachoval (během simulace) významnou sílu, protože nedošlo k úplnému rozlomení. I když počáteční dopad způsobil vznik ohromného množství trhlin a kráter, ani takové poškození asteroid nezničilo. Naopak – planetka zůstala stále dost velká natolik, aby pro život na Zemi představovala významnou hrozbu.

Pro zdárné zničení asteroidů tedy bude zapotřebí mnohem více energie a úsilí. Je nicméně otázkou, kolik a čeho, protože žádné přesvědčivé řešení lidstvo stále nemá. „Může to znít jako sci-fi, ale velké množství výzkumů zvažuje kolizi asteroidů. Například pokud na Zemi poletí asteroid, bude lepší ho rozbít na malé kousky, nebo ho odklonit jiným směrem? A pokud to druhé, jak moc bychom měli asteroid zasáhnout, abychom ho posunuli pryč a nedošlo k rozbití? To jsou aktuální otázky, o kterých nyní uvažujeme,“ doplnil El Mir. Výzkumníci zároveň upozorňují, že je jen otázkou času, než se tyto otázky přesunou z akademického stolu do reálné situace. Text: Petr Smejkal