VIDEO: Nejúžasnější let soukromé rakety

O víkendu se vydala na další testovací let kosmická loď spolenosti Virgin. Podívejte se na video!
Spaceship Two

Minulý víkend se zřejmě zapíše do dějin kosmonautiky zlatým písmem. Především v tom, že všechny dosažené úspěchy se týkají soukromých společností, které se vrhly do vesmírného byznysu...

V neděli dorazila americká nákladní loď Cygnus po více než dvoudenní cestě k Mezinárodní vesmírné stanicí (ISS). Oznámila to americká vesmírná agentura NASA. Cygnus přivezl kosmonautům téměř půldruhé tuny nákladu včetně potravin a opožděných vánočních dárků.

V režimu komerčního letu cestovala zásobovací loď společnosti Orbital Sciences k ISS poprvé. V letošním roce by Cygnusy měly k ISS letět ještě dvakrát a dopravit tam celkem 5,5 tuny nákladu. Podle NASA čeká Orbital Sciences do roku 2016 nejméně osm takovýchto misí.

Podívejte se, jak Cygnus zakotvil u ISS:

Cygnus ve čtvrtek vynesla na oběžnou dráhu nosná raketa Antares z kosmodromu NASA Wallops. Nový vesmírný "kamion" na ISS dopravil především potraviny a vybavení pro posádku. Na palubě má ale i náhradní součásti a vědecké experimenty. Na přípravě a provedení 23 výzkumných pokusů se podle NASA podílelo 10 000 studentů. V rámci jednoho z nich například poslali na ISS mravence, aby porovnali rozdílnost jejich chování ve vesmíru a na Zemi.

Test snů

Společnost Virgin zase provedla už třetí test futuristické rakety Spaceship 2. Tento byl jednoznačně nejúspějšnější – fantastickému stroji se podařilo vyletět do výšky přes 21 000 metrů a překročit rychlost 1,4 Mach.

Tento test definitivně potvrdil, že právě Spaceship2 bude zřejmě v budoucnosti strojem, který bude do vesmíru vynášet soukromé turisty. Takových projektů je mnoho – a jsou výrazně levnější než ty, které míří přímo do kosmu. Jejich odhadovaná cena se pohybuje mezi 4–10 miliony korun. Nejvíc si na tomto poli můžeme slibovat právě od Richarda Bransona a jeho společnosti Virgin Galactic. Jedna letenka u ní stojí 4 miliony korun – a dodnes se na tuto akci přihlásilo už 500 osob, údajně také několik Čechů a Slováků.

Jedním z prvních by měl být podle informací ČTK slovenský podnikatel Roman Grešák. Let by měl trvat zhruba hodinu; během něj letoun vystoupá ze základny v Mohavské poušti v USA nebo z karibského ostrova Curaçao do výše 103 kilometrů nad zemský povrch. Turista se bude na tuto misi připravovat jen tři dny, do vesmíru pak vyletí v malé raketě, vždy jen jeden turista a pilot.

Milování ve vesmíru