22. října 2018 06:00

Vesmír nebyl nikdy blíže!

Tohle musíte vidět na vlastní oči! Na brněnské Kraví hoře se otevřelo 3D okno do vesmíru! Tedy jedinečné 3D digitárium, které doslova prolamuje známý prostor a mění rovnoměrný tok času.

Nesmírné vesmírné divadlo

Díky projekci na jedinečnou plochu v podobě sedmnáctimetrové polokoule mají naši návštěvníci pocit, že se ocitají uprostřed napínavého děje,“ říká Jiří Dušek, ředitel Hvězdárny a planetária Brno. „Nyní jsme ale pokročili ještě dál – setřeli jsme rozdíl mezi realitou a fantazií. Diváky obklopí svět úžasných objevů, ze kterých se jim doslova zatočí hlava.“

Projekční systém doslova chrlí na diváky obraz: 120 snímků za sekundu v rozlišení 16 milionů pixelů. Speciální brýle s tekutými krystaly přitom každý sudý záběr pošlou do levého oka, každý lichý pak do oka pravého. V lidském mozku se ale oba vjemy spojí a vytvoří 3D efekt. Vesmírné objekty, modely kosmických lodí i snová místa jsou najednou plastická a… všude kolem vás!

Co nabízí hvězdárna v Brně

V těchto dnech na Hvězdárně a planetáriu Brno promítají jak představení pro malé děti, tak i dospělé. V Tajemství gravitace prožijí nejmenší kosmoplavci příběh ve stopách Alberta Einsteina. Průvodcem bude dvanáctiletý učeň kouzelnické školy Felix a ALBYX3, malý, chytrý a dost nepředvídatelný robot. ALBYX3 vezme mladého caparta na magickou cestu vesmírem a časem, během které nejen odkryjí tajemství gravitace, ale také se dozvědí něco o přátelství a fantazii.

Přemýšleli jste někdy o tom, z čeho jste stvořeni? Vydejte se to zjistit na představení Hvězdný cirkus pro starší děti a dospělé! V atomech lidských těl je totiž uchována celá historie vesmíru. Všechny atomy, od železa v naší krvi přes vápník v našich kostech až po kyslík, který dýcháme, pochází ze vzdálených svítících bodů na nebi.

Podobně velké 3D planetárium nenajdete ani v České republice, ani v Polsku, Rakousku nebo Slovensku. Jediné srovnatelné je v německém Hamburku. Ale to je přece jen poněkud z ruky, že? A kdy tedy na Hvězdárnu a planetárium Brno vyrazit? Stačí kliknout na www.hvezdarna.cz a hned budete znát odpověď.