Vědci našli pod povrchem Marsu spleť kanálů, zřejmě z povodní

Kanály na Marsu opravdu existují. Ale v úplně jiné podobě, než si mysleli vědci v 19. a 20. století.
FOTO: Wikimedia Commons

Vědci zkoumající Mars pod povrchem půdy poprvé našli podzemní spleť kanálů, které v minulosti zřejmě vznikly v důsledku povodní. Informoval o tom na svém internetovém serveru časopis Science.

První člověk na Marsu bude asi turista. Hádejte, kolik za to zaplatí

Kanály jsou obrovské. Předchozí výzkumy, které se zaměřily na jejich odkryté části, objevily kanály hluboké přibližně 40 metrů a staré asi 10 milionů let. Nový objev odhalil, že 1000 kilometrů dlouhý a 100 kilometrů široký systém kanálů má hloubku až 80 metrů!

FOTO: Wikimedia Commons

Tyto geologické útvary jsou sice poměrně snadno viditelné na povrchu planety, ale vědci dlouho nebyli schopni je zjistit také v podzemí. Umožnilo jim to až teď využití radarového senzoru, jehož signál může proniknout pod pevný povrch.

Na Marsu byl život, potvrzují vědci. Ale nepředstavitelný

Radar je umístěn na palubě sondy Mars Reconnaissance Orbiter, která Mars obíhá. Tým vědců ve spolupráci s americkým ústavem Smithsonian vytvořil trojrozměrnou mapu rovinatých oblastí podél rovníku planety a kanálů pod povrchem. Jde tak o možný důkaz záplav z dob, kdy byl Mars podle dosavadních odhadů studený a suchý.