Pluto bude planeta geeků! Najdete na něm Cthulhu, Balroga i kapitána Kirka!

Asi milujeme Pluto čím dál víc!
Drak Šmak

Planetka Pluto je teď pod přísným dohledem sondy New Horizons. Ta nyní zkoumá každý detail povrchu samotné planetky i jejích pěti měsíců. Ale to opravdu zajímavé nastane teprve tehdy, až bude vše vyfoceno – protože pak budou astronomové přidělovat jména nejrůznějším geografickým útvarům na Plutu i v jeho okolí.

Mezinárodní astronomická federace (IAU), která jména bude vybírat, totiž určila, podle čeho by se měly útvary nazývat – a tentokrát to bude opravdu hodně veselé! Proč? Tady jsou podmínky, podle nichž by se jména měla přidělit:

Útvary na Plutu: Názvy by měly být podle vesmírných misí a lodí – tedy například Columbie anebo Challenger. Ale také podle vědců a techniků – Tombaugh, Oort, historických objevitelů – Hillary nebo Baré. To nejlepší je však v seznamu naposledy: také podle bytostí, které žijí v podsvětí nebo návštěvníků Pekla: nabízí se tu tak třeba Balrog nebo Cthulhu!

Útvary na měsíci Charon: Tady se bude pojmenovávat podle fiktivních cestovatelů a objevitelů, což je celá škála popkulturních odkazů: Kirk, Spock, Uhura, Skywalker, Leida, Vader… Dalšími možnostmi k pojmenování jsou pak fiktivní dopravní prostředky – Serenity, Tardis, Nostromo, Galactica, ale také umělci, kteří psali o těchto tématech – Douglas Adams, Arthur C. Clarke…

Útvary na měsíci Styx jsou trošku méně geekovské – dostanou jména po říčních božstvech, například Eqqo, Hapi, Mbongo.

Měsíc Nix si udrží temnou atmosféru díky jménům podle božstev noci: Čandra, Bodach, Metsaka.

Kerberos na sobě logicky ponese jména slavných psů – doufejme tak třeba v Lajku…

A nakonec Hydra – která bude pojmenována ve jména legendárních a fiktivních plazů: Šmak, Farnir nebo Tlachapoud!