Záhada tajemných „pavouků“ z Marsu byla konečně vyřešena

Zvláštní útvary na povrchu Marsu vrtaly hlavami vědců dlouhé roky. Nyní se však konečně povedlo nalézt uspokojivou odpověď na otázku, jak a proč vlastně vznikají.
Prapodivní „pavouci“ z Marsu
NASA

Rudá planeta Mars je stále plná záhad. Jednou z nich byly pro vědce po celé roky podivné, asi kilometr široké tmavé skvrny, které výzkumníci označili jako araneiformy, což v překladu znamená „podobné pavoukům“. Když se totiž na tyto tmavé fleky podíváte, opravdu mohou vzdáleně připomínat osminohé obyvatele tmavých koutů našich domácností.

Teď se ale zdá, že vědci mají konečně jasno ohledně toho, co jsou tito „pavouci“ na povrchu Marsu zač. Odborníci z britské Open University si totiž dokázali malý kousek aktuálně nejzkoumanější planety naší sluneční soustavy vyrobit přímo u nás na Zemi a na něm si takového „pavouka“ vypěstovali.

Teorie vznikla již v roce 2003

Vědci se araneiformami zabývají již od roku 2003, kdy přišli s teorií, jak by mohly podivuhodné obrazce vznikat. Podle NASA tvoří atmosféru Marsu z více než 95 % oxid uhličitý, jenž v zimních obdobích tvoří na pólech planety suchý led. A když touto vrstvou ledu začnou v jarním období pronikat sluneční paprsky až na povrch rudé planety, začnou ho rozehřívat. Následné teplo začne led z CO2 odpařovat odspodu a hromadit se natolik, dokud vrstva ledu nepukne a plyn nevytryskne ven. A právě prasknutí doprovázené únikem plynu by mělo za vznikem fascinujících vzorů stát.

Výzkum polární krajiny

Ačkoli teorie vznikla již před 18 lety, hypotézu nebylo až do dnešních dní možné ověřit. Povedlo se to až díky tzv. Marsovské simulační komoře, v níž bylo možné atmosférické podmínky panující na Marsu přesně napodobit. Pavoukovitý obrazec se při experimentu skutečně objevil a vědci nyní mají rozhodně na čem stavět. Jak asi tušíte, jejich práce ověřením jedné teorie samozřejmě nekončí, protože podle vedoucí studie a planetární vědkyně Lauren McKeown „výzkum nabídl teprve první část empirických důkazů o procesu, o němž věříme, že vytváří marsovskou polární krajinu.“

Tento článek najdete v těchto speciálech