Dopad fiktivního asteroidu poblíž Českého Krumlova: Jak by dopadlo Česko podle cvičení NASA?

Pokud vás zajímá, jak by Šumava snesla dopad asteroidu a kolik lidí by se muselo evakuovat, teoretické cvičení NASA nám právě nabídlo odpovědi.
Asteroid by dopadl kousek od Českého Krumlova
profimedia.cz / iStock

19. dubna 2021 astronomové na Havaji objevili ve vzdálenosti 92 milionů kilometrů od Země asteroid 2021 PDC. K Zemi se přiblíží 20. října 2021, tedy již za 6 měsíců. Původní pravděpodobnost dopadu na Zemi je 1 : 2500. Odhadovaná velikost asteroidu je 35–700 metrů.“ To je zadání, které mezinárodní skupina expertů z Centra pro výzkum objektů v blízkosti Země při NASA (CNEOS) při svém v pořadí už sedmém cvičení dostala. Vědci se chtějí poučit pro případ, že by takovýto katastrofický scénář skutečně nastal. Simulace ale neběží v reálném čase; každý reálný den znamená v „herním čase“ jeden měsíc.

Den první

Riziko, že asteroid na Zemi skutečně dopadne, se zvýšilo na 1 : 20, vědci ale nedokázali ještě odhadnout, kde leží potenciální zóna dopadu. Ve hře byly minimálně dvě třetiny planety.

Den druhý

Ukázalo se, že fiktivní asteroid je stoprocentně v kolizní dráze se zemí. Expertům se podařilo propočítat datum dopadu, 20. října, a také nejohroženější zónu, která zahrnovala půlku Evropy a severní Afriku. Česká republika byla přímo v jejím středu.

Chyběly ale údaje o složení asteroidu, jeho velikosti a o úhlu dopadu, což jsou obojí faktory zcela zásadně ovlivňující míru ničivých následků, jaké by srážka měla. Vědci ovšem rovnou vyloučili možnost asteroid zničit nebo odklonit. „Objevili“ ho totiž příliš pozdě. To je obecně problémem u menších asteroidů. Několik kilometrů velké planetky, jako byla ta, kvůli které vyhynuli dinosauři, dokážou odborníci objevit mnohem dřív.

V tomto ohledu by už brzy měl pomoct nový výkonný vesmírný dalekohled NEO Surveyor, který NASA chystá. Na druhou stranu nikde není psáno, že by pokus s asteroidem něco udělat vůbec vyšel… V jednom z přechozích cvičení odborníci zkusili simulovaný asteroid odklonit, protože měl dopadnout na Denver a vymazat celou oblast z mapy; 60metrový kus asteroidu se ale při tom odlomil a silou jaderné pumy explodoval nad New Yorkem.

Den třetí

Ohroženou oblast se opět povedlo zpřesnit a ukázalo se, že si svou roli v simulaci letos zahraje i Česká republika; spolu s částí Německa, Rakouskem, Slovinskem a Chorvatskem jsme byli na seznamu nejpravděpodobnějších míst, kde fiktivní asteroid Zemi zasáhne.

Po několika hodinách byla zóna dopadu dokonce ještě zpřesněna na malou oblast na českoněmecké hranici v oblasti Šumavy.

Přišla ale také první dobrá zpráva, asteroid má průměr „jen“ 140 metrů. To hodně snížilo odhadované škody. Přesto ale nejčernější varianta počítala se zasažením 6,6 milionu lidí v oblasti 250 kilometrů od místa dopadu. Nejoptimističtější scénář hovořil o statisíci katastrofou postižených lidí.

Den čtvrtý

Bylo jasno: Oblast simulovaného dopadu je v českém pohraničí jen pár desítek kilometrů od Českého Krumlova. Ze Šumavy by se tak stal jeden velký kráter a v ohrožení by se ocitla i Praha.

Jaké jsou prozatímní závěry cvičení? Experti by zhruba dva měsíce před dopadem asteroidu věděli, jakou oblast evakuovat a kdy; to je samozřejmě rozhodně přínosné, shodují se ale, že je třeba potenciálně nebezpečná vesmírná tělesa odhalit mnohem dříve, než se stalo v případě této simulace.

NASA také plánuje na konci letošního roku uvést do provozu systém DART (Double Asteroid Redirection Test). Jde vlastně o kosmickou loď, která vyzkouší přesměrovat jeden z blízkých asteroidů tím, že do něj narazí. Vědci pak budou měřit, jak se jeho trajektorie změnila. Pokud by se systém DART ukázal jako efektivní, v budoucnu by pak tímto způsobem mohl jednou Zemi zachránit před skutečnou hrozbou.