3. listopadu 2021 04:50

Byl objeven největší meteoritický kráter v nedávné historii lidstva. Kde lidé spatřili drtivý dopad?

Kráterů po dopadech meteoritů je na Zemi celá řada. Nález největšího a zároveň nejmladšího se však neděje každý den.

Meteorit sice vyhubil dinosaury, ale výbuch a následný kráter lidé kvůli své tehdejší neexistenci nikdy neviděli. Zato obrovskou explozi, která v severovýchodní čínské provincii Chej-lung-ťiang vyrobila kráter hluboký 300 metrů s průměrem téměř 2 kilometry, lidé zaznamenat mohli.

Největší nedávný dopad?

Odborný magazín Meteoritics & Planetary Science publikoval popis kráteru, který vznikl nárazem stometrového meteoritu. Důkazem je přetavené žulové podloží, které muselo projít šokovým vedrem kolem 1 200 stupňů Celsia. Při něčem podobném vznikají i nové typy minerálů. I ty se staly důkazem události, kterou mohli zahlédnout lidé žijící ve vzdálenějším okolí. Z organických zbytků se povedlo radiouhlíkovou metodou odhadnout, kdy zhruba mělo k pádu meteoritu dojít. Důkazy svědčí o dopadu někdy mezi 47 000–57 000 lety, což potenciálně činí tento kráter největším a nejmladším v historii. Kráter nalezený v Arizoně z podobného období měl totiž vzniknout před 49 000–50 000 lety s průměrem pouze 1,2 km.

Kráter I-lan je pojmenován podle nedalekého města a je jedním ze zhruba 190 doposud objevených a zachovalých kráterů. „Kráter je tak mladý a vzorky jádra jsou tak čerstvé, jako by k incidentu došlo teprve včera,“ řekl Chen Ming, profesor na Ústavu geochemie Čínské akademie věd v Guangzhou.

Důležitost úhlu a rychlosti dopadu

Kráter známý ze satelitních snímků začali vědci studovat až v roce 2019. „Ukázalo se, že hloubka trychtýře má neobvyklý poměr k jeho šířce, s takovým jsme se na Zemi dosud nesetkali. Například desetikilometrový asteroid, o kterém se předpokládá, že zabil dinosaury na Zemi, vytvořil kráter o průměru 150 km a hloubce 20 km. Hloubka impaktního kráteru I-lan dosahuje 579 metrů při šířce 1 850 metrů. To nám umožňuje dospět k závěru, že rychlost pohybu tohoto asteroidu byla mnohem vyšší než rychlost, se kterou asteroid, který zabil dinosaury, narazil do Země. Úhel dopadu byl také mnohem ostřejší,“ uvádí server Aroged. V praxi to ukazuje, jak velký vliv na případné následky má rychlost a úhel dopadu.