Karlík a továrna na komety

Astronomové zřejmě objevili podivné místo, kde se rodí komety.
Továrna na komety
ESA

Vědci, kteří pracují na teleskopu ALMA, objevili velice zajímavý vesmírný úkaz: obří „továrnu na komety“. Jde o jakousi prachovou past, kde vznikají tělesa, z nichž se později stávají komety a zřejmě i planety.

Ještě před pár lety si astronomové mysleli, že vesmír je v podstatě prázdný – jenže novější výzkum ukázal, že planety jsou prakticky na každém rohu. Logicky se proto vynořila otázka: kde se vlastně berou?

Nejrozšířenější teorie se shodují na tom, že planety (i komety) vznikají z částic prachu, které se spojují dohromady – až za miliony a miliony let z nich vznikne planeta. Doposud ale astronomové takový útvar nepozorovali a netušili tedy, jak tento proces probíhá.

Obří mozky vládnou vzduchoprázdnu. To není horor, ale fyzikální teorie

Odhadovalo se, že aby se zrnka mohla spojit, potřebují na to klid – jinak se po spojení zase rozpojí. Proto vědci předpověděli existenci prachových pastí, bezpečných přístavů, kde se mohou prachová zrnka spojovat do větších objektů. A zdá se, že právě takovou „továrnu na komety“ teď teleskop Alma objevil.

Je skvělé, když novinář může použít své příjmení jako titulek článku. Nepovede se to moc často – ale tentokrát mi to vyšlo! Tomáš Karlík Útvar dostal jméno Op-IRS 48. Jde o plynový disk, který obíhá kolem hvězdy. Jenže detailní snímky z ALMA ukázaly, že nejde o běžný disk, ale o tvar připomínající spíš kešu oříšek. A to značí jediné – mohlo by jít o onu hledanou továrnu na komety a planety.

Nienke van der Marel, která výzkum vedla, v časopise Science uvedla: „Asi jsme objevili něco jako továrnu na komety. Jsou tu vhodné podmínky, aby zde mohla z prachových zrnek růst äž několikakilometrová tělesa. Planety ude však z prachu jespíš nevznikají.“