Do Jupiteru narazil nový vesmírný objekt. Proč je to dobrá zpráva pro lidstvo?

Nová kolize vesmírného objektu s Jupiterem se sice nevyrovná srážce z roku 1994, přesto se jedná o podstatnou zprávu pro lidstvo.
Jupiter plní zásadní funkci pro lidstvo
iStock

Něco velkého zasáhlo Jupiter. Incidentu, při kterém došlo k jasnému záblesku, si všimla celá řada pozorovatelů a po vychladnutí emocí lze prohlásit, že šlo o jednu z nejlépe zdokumentovaných srážek vesmírného objektu s touto planetou. Fotky a krátká videa přišla ze všech koutů světa (převážně z Francie, Německa či Brazílie) a jejich prostřednictvím bylo možné blíže určit, co se o nějakých 600 milionů kilometrů dál od Země vlastně stalo.

Jaký objekt do Jupiteru narazil?

V první řadě bylo vyloučeno, že by se incident uskutečnil blíže k Zemi a Jupiter sehrál pouze roli zajímavého pozadí. Ne, ke srážce skutečně došlo u největší planety našeho solárního systému, je ale poměrně složité určit, o jaký objekt se vlastně jednalo. Astrofyzik Marc Delcroix, který pracuje v NNT Communication Science Laboratories v japonském Tokiu, vypočítal velikost objektu na přibližně 20 metrů, čímž možná vesmírné pozorovatele mírně zklamal. Záblesk je totiž poměrně jasný a původně se mluvilo o objektu velkém až stovky metrů. Fakt, že po sobě na Jupiteru nezanechal žádný pozorovatelný kráter, ale potvrzuje Delcroixovu teorii, a co je důležité, rozpadnout se mohl s největší pravděpodobností už v atmosféře.

Šlo s největší pravděpodobností o část rozpadlé komety, která uvízla v gravitačním poli planety, což ve skutečnosti není žádné velké překvapení a k podobným srážkám zřejmě dochází velmi často. Delcroix je ale přesvědčen, že jde po dlouhé době o velmi dobře zdokumentovaný případ, ze kterého je možné opět získat některé důležité informace. Zatím se ale nevyrovná incidentu z roku 1994 a srážce Jupiteru s kometou Shoemaker-Levy9. Šlo o neperiodickou kometu, která byla objevena 23. března 1993 už v podobě úlomků doprovázených prachovou stopou. Integritu komety narušila slapová síla Jupiteru o půl roku dříve a v rozmezí od 16. do 22. července 1994 postupně její kousky dopadly na povrch planety.

Přínos Jupiteru pro lidstvo

Největší úlomky komety měřily až 3 kilometry a jejich rychlost při dopadu mohla činit až 60 kilometrů za sekundu. Na místech dopadů byly nejprve pozorovány výtrysky plynů a následně se na těchto místech vytvořily tmavé skvrny pozorovatelné ještě o rok později. Nejsilnější dopad ve smyslu kinetické energie činil až 6 milionů megatun TNT, což je přibližně čtyřnásobek síly všech jaderných zbraní na Zemi.

I díky tomu si ale může veřejnost připomenout, jak velkou roli hraje Jupiter v naší soustavě a jak neocenitelnou práci pro Zemi dělá. Je totiž jisté, že díky své gravitaci Jupiter odklání mnoho vesmírných objektů od kolizních drah s dalšími planetami, případně slouží jako svého druhu gravitační magnet, který čistí prostor všude kolem nás. Má se za to, že i díky přítomnosti tak velké planety mohl na Zemi vzniknout a pokračovat život.