15. května 2023 12:39

Na Měsíci byl dodnes pohřben jen jediný člověk

Co byste museli udělat pro to, abyste mohli být pohřbeni na Měsíci? Dosud se to podařilo jen jednomu člověku v dějinách.

Většina z nás se někdy v životě zamyslela nad tím, co by se mělo stát s našimi tělesnými ostatky po smrti. Ať už dáváte přednost pohřbení na klasickém hřbitově, či snad žehu, rozprášení nebo ještě o poznání alternativnějším variantám, nejspíš by vás nenapadlo nechat se pohřbít ve vesmíru. Bez ohledu na o poznání složitější možnosti, jimiž může rodina uctít památku pozůstalého, se jednomu muži této pocty skutečně dostalo.

Cesta ke hvězdám

Americký astronom Eugene Shoemaker se narodil v roce 1928 a v 60. letech se podílel i na slavném programu Apollo. Do vesmíru se nedostal, vedl tým geologů, což byla jeho primární specializace – přesto o výpravě na Měsíc dlouho snil. Od počátku 70. let se zaměřil na meteority a komety, kterých během dalších dvou dekád objevil téměř padesát. V roce 1993 stál společně s Davidem Levym a svou manželkou Carolyn za objevem komety, jež o rok později narazila do Jupitera. Kometa pojmenovaná Shoemaker-Levy 9 vstoupila do historie, neboť byla aktérem první pozorovatelné srážky těles v naší sluneční soustavě.

Čtěte také: Nejtajemnější hora světa je spojená s mimozemšťany, přeživšími z Atlantidy, třímetrovými mumiemi a duchy

Shoemaker zemřel o něco později, v červenci 1997 se stal obětí dopravní nehody. Půl roku nato byla k měsíčnímu povrchu vyslána sonda Lunar Prospector s cílem zjistit, jestli se na pólech nenachází voda. Řízený dopad sondy měl uvolnit plyny, jež by s možnou vodou reagovaly. Bohužel se nic takového zpozorovat nepodařilo, jednalo se tedy o potvrzení, že se voda na Měsíci skutečně nenachází.

Sonda však zároveň obsahovala urnu s částí Shoemakerova popela, jenž byl po jejím dopadu na měsíční povrch rozprášen. Na samém konci milénia se tak tento vědec stal prvním člověkem, jenž se dočkal vesmírného pohřbu – a alespoň tímto způsobem se podařilo naplnit jeho sen o cestě do vesmíru. Urna mimo jiné obsahovala i jeho fotografii (kterou můžete vidět výše), na níž Shoemaker připravuje astronauty na podmínky specifické pro měsíční krajinu – což trénovali v arizonském kráteru vzniklém po dopadu meteoritu.

Pohřbení ve vesmíru

Mimochodem se také jednalo o první případ, kdy bylo na měsíční povrch dovezeno něco s ryze soukromými, nikoli vědeckými účely. O uložení Shoemakerových ostatků se postarala společnost Celestis, Inc., která už o něco dříve vyslala do vesmíru popel tvůrce Star Treku Genea Roddenberryho, herce Jamese Doohana (známého jako Scotty z původního startrekovského seriálu), mystika Timothy Learyho a do dnešního dne několika stovek dalších lidí. Obvykle se jedná o velmi drahý proces, během něhož se do vesmíru dostane pouze několik gramů ze zpopelněných lidských ostatků. Shoemakerovo rozptýlení na povrchu Měsíce je však dodnes ojedinělé a jen podtrhuje vědcovu nenápadnou důležitost v pozadí projektu Apollo i pozdějších operací NASA.

Zdroj: NASA